Działalność naukowa
Działalność naukowa
Profil naukowy pracowników Katedry:
Dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG
Dr hab. Giuseppe T. Cirella, prof. UG
Dr hab. Aleksandra Koźlak, prof. UG
Dr hab. Barbara Pawłowska, prof. UG
Pracownicy Katedry prowadzą aktualne i ważne badania, są obecni zarówno w krajowym, jak i zagranicznym obiegu nauki. Są autorami ważnych i docenianych publikacji: artykułów i monografii, a także poszukiwanych na rynku księgarskim podręczników akademickich:
- Burnewicz J., Koźlak A., Transport w ujęciu holistycznym, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2024,
- Koźlak A., Kuczyńska-Zonik A., Adamowicz E., Infrastruktura transportu w regionie południowo-wschodniego Bałtyku, Instytut Europy Środkowej, 2022,
- Energy Security as a Key Driving Factor for Socioeconomic Development. From Mitigation to Solution, ed. G. T. Cirella &B. Pawlowska, MDPI, 2021,
- Czermański E., Oniszczuk-Jastrząbek A., Pawłowska B., Polityka morska Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów morskich, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
- Burnewicz J., Koźlak A., Innowacje w rozwoju ekonomiczno-społecznym. Tom I. Ujęcie teoretyczne, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
- Borkowski P., Burnewicz J., Koźlak A., Innowacje w rozwoju ekonomiczno-społecznym. Tom II. Ujęcie empiryczne, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
- Infrastruktura transportu a konkurencyjność regionów w Unii Europejskiej, pod red. B. Pawłowskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2015 – (nagroda Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego),
- Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2013 – (nagroda Ministra Infrastruktury),
- Koźlak A., Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2012 - (nagroda Rektora UG),
- Koszty i opłaty w transporcie, pod red. M. Bąk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2009,
- Borkowski P., Ryzyko w działalności przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2008,
- Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2007 - (nagroda Ministra Infrastruktury),
- Burnewicz J., Sektor samochodowy Unii Europejskiej, Wyd. Komunikacji i Łączności, 2005 – (nagroda Ministra Infrastruktury),
- Bąk M., Europa Środkowa wobec wyzwania transformacyjnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2005 - (nagroda Rektora UG),
- Koźlak A., Harmonizacja warunków konkurencji w transporcie, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2002 ,
- Pawłowska B., Zewnętrzne koszty transportu - problem ekonomicznej wyceny, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2000,
- Bąk M., Transport jako przedmiot i czynnik integracji europejskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 1997,
- Burnewicz J., Ekonomika transportu, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 1993,
- Burnewicz J., Transport EWG, Wyd. Komunikacji i Łączności,1991,
- Grzywacz W., Burnewicz J., Ekonomika transportu, Wyd. Komunikacji i Łączności, 1989 - (nagroda Ministra Edukacji Narodowej).
W katedrze zrealizowano następujące granty KBN:
- 1992-1993 Grant KBN nr 1 1706 92 03. Funkcjonowanie transportu w Polsce w trakcie przechodzenia do gospodarki rynkowej i stowarzyszenia z EWG.
- 1997-1998 Grant KBN. Nr PBZ-009-10. Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu i infrastruktury.
- 2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 069 22. Transformacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej na przykładzie transportu.
- 2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 079 23. Optymalny model finansowania infrastruktury transportu w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej".
Od 1994 roku Katedra uczestniczyła w realizacji projektów badawczych w programach ramowych Unii Europejskiej (od czwartego do siódmego programu / FP). Są to projekty:
- Research for the European Parliament – The EU Single Transport Area - Achievements, Current Challenges and Future Prospects, IP/B/TRAN/IC/2019-003.
- Research for the European Parliament - The feasibility and cost of creating national road enforcement databases, IP/B/TRAN/IC/2017-151.
- Research for the European Parliament - Added value of further EU level measures addressing odometer manipulation in motor vehicles traded across the EU: economic analysis, ` EPRS/EAVA/SER/17/209N (2017).
- I-C-EU (Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe FP7 2012-2014),
- ORIGAMI ([Optimal Regulation and Infrastructure for Ground, Air and Maritime Interfaces, FP7, 2011 – 2013)
- COMPASS [Optimised Co-Modal Passenger Transport for Reducing Carbon Emissions, FP7, 2011 – 2013),
- INTERCONNECT (Interconnection Between Short- and Long-Distance Transport Networks, FP7, 2010 – 2013)
- CATRIN (Cost Allocation of Transport Infrastructure Cost, FP6 2007-2009),
- GRACE (Generalisation of Research on Accounts and Cost Estimation, FP6 2006-2008),
- IMPACT (Internalisation Measures and Policies for All external Cost of Transport, Projekt Komisji Europejskiej 2007-2008),
- ASSESS (Assessment of the contribution of the TEN and other transport policy measures to the mid-term implementation of the White Paper on the European Transport Policy for 2010, Projekt Komisji Europejskiej 2004-2005),
- TREMOVE (Expert review the TREMOVE transport model in Poland, Projekt Komisji Europejskiej 2004),
- SPECTRUM (Study of policy regarding economic instruments complementing transport regulation and the undertaking of physical measures, FP5 2002-2005),
- TEN-STAC (Scenarios, traffic forecasts and analysis of corridors on the Trans-European network, FP5 2003-2004),
- SCENARIOS (Scenarios for the Trans-European Network, FP4 1996-1998),
- CODE-TEN (Strategic Assessment of Corridor Developments, TEN-T Improvements and Extensions to the CEEC/CIS, FP4 1998-2000),
- SCENES (European Transport Scenarios, FP4 1999-2001),
- CBET (Costs and Benefits of Enlargement, Projekt Komisji Europejskiej 1998-1999),
- RAIL (Improvement of Competitiveness of Rail Transport in the CEEC's, Projekt Komisji Europejskiej, 1999),
- EXCOST (External costs of transportation and internalisation, FP4 1994-1995).
Efektem praktycznym realizacji badań w wyżej opisanych projektach są nowe rozwiązania UE ujęte w jej dokumentach politycznych i programowych oraz aktach prawnych. Wkład Katedry został uwidoczniony na stronie internetowej Komisji Europejskiej w takich dokumentach jak:
- Utrzymać Europę w ruchu - zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu - rewizja Białej Księgi „European transport policy for 2010: time to decide” dokonana na podstawie wyników projektu badawczego ASSESS,
- Greening Transport Package (określający zasady zrównoważonego rozwoju transportu), w tym podręcznik metodologiczny zalecony do powszechnego stosowania w UE „Handbook on estimation of external costs in the transport sector” (jego współautorkami są Monika Bąk i Barbara Pawłowska).
W 1997 r. dla Parlamentu Europejskiego zostało przygotowane opracowanie (Jan Burnewicz, Monika Bąk) Fact sheet on transport in Poland. Wyniki badań prowadzonych w Katedrze oraz posiadana wiedza były też wykorzystywane w innych formach na forum europejskim, zwłaszcza ECMT - Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu oraz w pracach Panel on Sustainability, Environment and Natural Resources w ramach europejskiego projektu Enlargement Futures Project.
Katedra odegrała istotną rolę w kształtowaniu rynku transportowego w Polsce, przygotowując go do integracji z Unią Europejską. W latach 1993-1995, prof. Jan Burnewicz opracował dokument "Polityka transportowa", który został przyjęty przez Radę Ministrów, a jego cele zostały w dużej mierze zrealizowane. Od 1996 do 2000 roku Katedra aktywnie wspierała przygotowania polskiego transportu do członkostwa w UE, m.in. poprzez analizy porównawcze, tworzenie scenariuszy integracji oraz opracowanie dokumentów negocjacyjnych. Prowadzono także badania nad infrastrukturą transportową, konkurencyjnością przedsiębiorstw oraz prognozami rozwoju sektora. W latach 2003-2007 Katedra uczestniczyła w przygotowywaniu programów operacyjnych dotyczących wykorzystania funduszy unijnych w transporcie, a w 2017 roku zrealizowała dla Ministerstwa Infrastruktury raport dotyczący wpływu regulacji UE na polski transport drogowy.
Wyrazem uznania dla wiedzy w zakresie problematyki transportowej i logistycznej było włączenie przedstawicieli Katedry do zespołu realizującego w latach 2007-2008 Narodowy Program Foresight „Polska 2020” (Jan Burnewicz – kierownik Panelu tematycznego Transport, Monika Bąk – zastępca kierownika Panelu), którego realizacja pozwoliła zaprogramować priorytetowe kierunki badań naukowych w Polsce na najbliższych kilkanaście lat.
Pracownicy Katedry byli zapraszani jako eksperci przez Komisję Europejską i Parlament Europejski oraz wykonywali prace zlecone przez te instytucje (Monika Bąk, Przemysław Borkowski).