Działalność naukowa

Działalność naukowa

Profil naukowy pracowników Katedry:

Dr hab. Monika Bąk, prof. UG

Dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG

Dr hab. Giuseppe T. Cirella, prof. UG

Dr hab. Aleksandra Koźlak, prof. UG

Dr hab. Barbara Pawłowska, prof. UG

Dr Elżbieta Adamowicz

Pracownicy Katedry prowadzą aktualne i ważne badania, są obecni zarówno w krajowym, jak i zagranicznym obiegu nauki. Są autorami ważnych i docenianych publikacji: artykułów i monografii, a także poszukiwanych na rynku księgarskim podręczników akademickich:

  • Burnewicz J., Koźlak A., Transport w ujęciu holistycznym, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2024,
  • Koźlak A., Kuczyńska-Zonik A., Adamowicz E.,  Infrastruktura transportu w regionie południowo-wschodniego Bałtyku, Instytut Europy Środkowej, 2022,
  • Energy Security as a Key Driving Factor for Socioeconomic Development. From Mitigation to Solution, ed. G. T. Cirella &B. Pawlowska, MDPI, 2021,
  • Czermański E., Oniszczuk-Jastrząbek A., Pawłowska B., Polityka morska Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju obszarów morskich, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
  • Burnewicz J.,  Koźlak A., Innowacje w rozwoju ekonomiczno-społecznym. Tom I. Ujęcie teoretyczne, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
  • Borkowski P., Burnewicz J.,  Koźlak A., Innowacje w rozwoju ekonomiczno-społecznym. Tom II. Ujęcie empiryczne, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2021,
  • Infrastruktura transportu a konkurencyjność regionów w Unii Europejskiej, pod red. B. Pawłowskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2015 – (nagroda Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego),
  • Pawłowska B., Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2013 – (nagroda Ministra Infrastruktury),
  • Koźlak A., Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2012 - (nagroda Rektora UG),
  • Koszty i opłaty w transporcie, pod red. M. Bąk, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2009,
  • Borkowski P., Ryzyko w działalności przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2008,
  • Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2007 - (nagroda Ministra Infrastruktury),
  • Burnewicz J., Sektor samochodowy Unii Europejskiej, Wyd. Komunikacji i Łączności, 2005 – (nagroda Ministra Infrastruktury),
  • Bąk M., Europa Środkowa wobec wyzwania transformacyjnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2005 - (nagroda Rektora UG),
  • Koźlak A., Harmonizacja warunków konkurencji w transporcie,  Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2002 ,
  • Pawłowska B., Zewnętrzne koszty transportu - problem ekonomicznej wyceny, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 2000,
  • Bąk M., Transport jako przedmiot i czynnik integracji europejskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 1997,
  • Burnewicz J., Ekonomika transportu, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, 1993,
  • Burnewicz J.,  Transport EWG, Wyd. Komunikacji i Łączności,1991,
  • Grzywacz W., Burnewicz J., Ekonomika transportu, Wyd. Komunikacji i Łączności, 1989 - (nagroda Ministra Edukacji Narodowej).

W katedrze zrealizowano następujące  granty KBN:

  • 1992-1993 Grant KBN nr 1 1706 92 03. Funkcjonowanie transportu w Polsce w trakcie przechodzenia do gospodarki rynkowej i stowarzyszenia z EWG.
  • 1997-1998 Grant KBN. Nr PBZ-009-10. Internalizacja kosztów zewnętrznych transportu i infrastruktury.
  • 2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 069 22. Transformacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej na przykładzie transportu.
  • 2002-2004 Grant KBN Nr 2 H02C 079 23. Optymalny model finansowania infrastruktury transportu w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej".

Od 1994 roku Katedra uczestniczyła w realizacji projektów badawczych w programach ramowych Unii Europejskiej (od czwartego do siódmego programu / FP). Są to projekty:

  • Research for the European Parliament – The EU Single Transport Area - Achievements, Current Challenges and Future Prospects, IP/B/TRAN/IC/2019-003.
  • Research for the European Parliament  - The feasibility and cost of creating national road enforcement databases, IP/B/TRAN/IC/2017-151.
  • Research for the European Parliament  - Added value of further EU level measures addressing odometer manipulation in motor vehicles traded across the EU: economic analysis, ` EPRS/EAVA/SER/17/209N (2017).
  • I-C-EU  (Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe FP7 2012-2014),
  • ORIGAMI ([Optimal Regulation and Infrastructure for Ground, Air and Maritime Interfaces, FP7, 2011 – 2013)
  • COMPASS [Optimised Co-Modal Passenger Transport for Reducing Carbon Emissions, FP7, 2011 – 2013),
  • INTERCONNECT (Interconnection Between Short- and Long-Distance Transport Networks, FP7, 2010 – 2013)
  • CATRIN (Cost Allocation of Transport Infrastructure Cost, FP6 2007-2009),
  • GRACE (Generalisation of Research on Accounts and Cost Estimation, FP6 2006-2008),
  • IMPACT (Internalisation Measures and Policies for All external Cost of Transport, Projekt Komisji Europejskiej 2007-2008),
  • ASSESS (Assessment of the contribution of the TEN and other transport policy measures to the mid-term implementation of the White Paper on the European Transport Policy for 2010, Projekt Komisji Europejskiej 2004-2005),
  • TREMOVE (Expert review the TREMOVE transport model in Poland, Projekt Komisji Europejskiej 2004),
  • SPECTRUM (Study of policy regarding economic instruments complementing transport regulation and the undertaking of physical measures, FP5 2002-2005),
  • TEN-STAC (Scenarios, traffic forecasts and analysis of corridors on the Trans-European network, FP5 2003-2004),
  • SCENARIOS (Scenarios for the Trans-European Network, FP4 1996-1998),
  • CODE-TEN (Strategic Assessment of Corridor Developments, TEN-T Improvements and Extensions to the CEEC/CIS, FP4 1998-2000),
  • SCENES (European Transport Scenarios, FP4 1999-2001),
  • CBET (Costs and Benefits of Enlargement, Projekt Komisji Europejskiej 1998-1999),
  • RAIL (Improvement of Competitiveness of Rail Transport in the CEEC's, Projekt Komisji Europejskiej, 1999),
  • EXCOST (External costs of transportation and internalisation, FP4 1994-1995).

Efektem praktycznym realizacji badań w wyżej opisanych projektach są nowe rozwiązania UE ujęte w jej dokumentach politycznych i programowych oraz aktach prawnych. Wkład Katedry został uwidoczniony na stronie internetowej Komisji Europejskiej w takich dokumentach jak:

  • Utrzymać Europę w ruchu - zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu - rewizja Białej Księgi „European transport policy for 2010: time to decide” dokonana na podstawie wyników projektu badawczego ASSESS,
  • Greening Transport Package (określający zasady zrównoważonego rozwoju transportu), w tym podręcznik metodologiczny zalecony do powszechnego stosowania w UE „Handbook on estimation of external costs in the transport sector” (jego współautorkami są Monika Bąk i Barbara Pawłowska).

W 1997 r. dla Parlamentu Europejskiego zostało przygotowane opracowanie (Jan Burnewicz, Monika Bąk) Fact sheet on transport in Poland. Wyniki badań prowadzonych w Katedrze oraz posiadana wiedza były też wykorzystywane w innych formach na forum europejskim, zwłaszcza ECMT - Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu oraz w pracach Panel on Sustainability, Environment and Natural Resources w ramach europejskiego projektu Enlargement Futures Project.

Katedra odegrała istotną rolę w kształtowaniu rynku transportowego w Polsce, przygotowując go do integracji z Unią Europejską. W latach 1993-1995, prof. Jan Burnewicz opracował dokument "Polityka transportowa", który został przyjęty przez Radę Ministrów, a jego cele zostały w dużej mierze zrealizowane. Od 1996 do 2000 roku Katedra aktywnie wspierała przygotowania polskiego transportu do członkostwa w UE, m.in. poprzez analizy porównawcze, tworzenie scenariuszy integracji oraz opracowanie dokumentów negocjacyjnych. Prowadzono także badania nad infrastrukturą transportową, konkurencyjnością przedsiębiorstw oraz prognozami rozwoju sektora. W latach 2003-2007 Katedra uczestniczyła w przygotowywaniu programów operacyjnych dotyczących wykorzystania funduszy unijnych w transporcie, a w 2017 roku zrealizowała dla Ministerstwa Infrastruktury raport dotyczący wpływu regulacji UE na polski transport drogowy.

Wyrazem uznania dla wiedzy w zakresie problematyki transportowej i logistycznej było włączenie przedstawicieli Katedry do zespołu realizującego w latach 2007-2008 Narodowy Program Foresight „Polska 2020” (Jan Burnewicz – kierownik Panelu tematycznego Transport, Monika Bąk – zastępca kierownika Panelu), którego realizacja pozwoliła zaprogramować priorytetowe kierunki badań naukowych w Polsce na najbliższych kilkanaście lat.

Pracownicy Katedry byli zapraszani jako eksperci przez Komisję Europejską i Parlament Europejski oraz wykonywali prace zlecone przez te instytucje (Monika Bąk, Przemysław Borkowski).  

 

View changelog

Submitted on pt., 10/18/2024 - 14:20 by Waldemar Kuczewski Changed on pt., 10/18/2024 - 14:53 by Waldemar Kuczewski