Działalność naukowa
Działalność naukowa
Realizowane i zakończone projekty naukowe
- od IX 2025: Projekt naukowy „Transformacja energetyczna i społeczeństwo: Postawy wobec transformacji energetycznej w kontekście zmieniających się wartości w Polsce i Niemczech” dofinansowanym przez Polsko-Niemiecką Fundację na rzecz Nauki (PNFN), dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG - kierownik po stronie polskiej. Lider projektu - Prof. Dr Michael Bucksteeg z FernUniversität in Hagen z Energie Wirtschaft, wykonawca - dr Stefan Poier.
- od 2025: Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki OPUS: Understanding managerial job candidates’ perceptions of union-busting practices in US corporations committed to CSR, kierownik projektu: dr hab. Piotr Zientara, prof. UG
- Projekt finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej NAWA pomiędzy Polską a Austrią: "Community Buidling & Civic Crowdfunding", realizowany od 2024 roku, kierownik projektu: dr Joanna Adamska
- 2022-2024: dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG: udział w projekcie: „Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw rodzinnych. Rekomendowane kierunki i sposoby oddziaływania” w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”: Projekt finansowany ze środków budżetu państwa; umowa i nr projektu SONP/SN/548457/202.
- Projekt międzynarodowy Erasmus + Strategic Partnership: Professional UNcertainty Competence PUNC (Kompetencje w zakresie niepewności zawodowej). Projekt realizowany od roku 2020, kierownik projektu w UG dr Renata Orłowska.
Najważniejsze artykuły naukowe autorstwa oraz współautorstwa pracowników Katedry
- Nikodemska-Wołowik, A. M.; współautorzy: Poier, S., & Suchanek, M. (2025). Should I buy or should I go? The effect of the big five personality traits and satisfaction with life on E-bike ownership in Germany. Transport Policy, 162, 188-199
- Adamska, J., Mrzygłód, U., & Fornalska, A. (2025). Non-tangible rewards in crowdfunding: exploring motivation and backers’ preferences. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 1-32. https://doi.org/10.1007/s12208-025-00447-8
- Zientara, P., Adamska, J., & Bąk, M. (2025). Shaping tomorrow's managers: The influence of university education on economics students' attitudes toward corporate social responsibility and labor unions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 32(1), 599-614. https://doi.org/10.1002/csr.2976
- Nikodemska-Wołowik, A. M.; współautorzy: Jacek Wachowicz (2025). Initial Search Point Tunneling - A New User Experience Perception Factor in Web Development Proceedings of the 33rd International Conference on Information Systems Development (ISD 2025)
- Adamska-Mieruszewska, J., Zientara, P., Mrzygłód, U., & Fornalska, A. (2025). Motivations for participation in green crowdfunding: Evidence from the UK. Environment, Development and Sustainability, 27(3), 6139-616. https://doi.org/10.1007/s10668-023-04121-z
- Zientara, P., Adamska-Mieruszewska, J., & Bąk, M. (2024). Advancing understanding of unionization in the hospitality industry: the role of attitudes toward unions and social justice. Journal of Sustainable Tourism, 32(12), 2623-2643. https://doi.org/10.1080/09669582.2024.2306545
- Jażdżewska-Gutta, M., Nikodemska-Wołowik, A. M., & Wach, D. (2024). Decoding online consumer behaviour towards counterfeits: insights from systematic literature review and future research framework. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio H Oeconomia, 58, Article 4. https://doi.org/10.17951/h.2024.58.4.87-1
- Nikodemska-Wołowik, A. M.; współautorzy: Tadeusz Makulski, Szymon Greń; Fair Trade Coffee and its Consumers – an International Perspective; “Coffee & Tea Marketing Journal”, vol. 1, issue no. 1, 2024; pp. 23-41
- Nikodemska-Wołowik, A. M.; współautorzy: Stefan Poier (2024). Germany under the tinfoil hat? The associations of the big five personality traits and coronavirus conspiracy beliefs with the intention to get vaccinated. Journal of Infection and Public Health, Volume 17, Issue 9, 102519, s. 1-7.
- Mejia, C., Bąk, M., Zientara, P., & Orlowski, M. (2022). Importance-performance analysis of socially sustainable practices in U.S. restaurants: A consumer perspective in the quasi-post-pandemic context. International Journal of Hospitality Management, 113, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103209.
- Osiecka A., Wróbel A. Hendricks I., Osiecka-Brzeska K., Being ECR in marine science: results of a survey among early career marine scientists and conservationists, Frontiers in Marine Science, August 2022.
- Zientara, P., Adamska-Mieruszewska, J., & Bąk, M. (2021). Hotel employees’ views on fairness, well-being and collective representation in times of the coronavirus crisis: Evidence from Poland. Industrial Relations Journal, 52(5), 458-475. https://doi.org/10.1111/irj.12345.
- Osiecka A., Wróbel A., Quer S., Osiecka-Brzeska K., Unpaid work in marine science: A snaphot of early career job market, Frontiers in Marine Science, August 2021.
- Mrzygłód U., Nowak S., Mosionek-Schweda M., Kwiatkowski J. M., What drives the dividend decisions in BRICS countries?, Oeconomia Copernicana, 2021, vol. 12, nr 3, s.593-629. DOI:10.24136/oc.2021.020.
- Croes, R., Ridderstaat, J., Bak, M., & Zientara, P. (2021). Tourism specialization, economic growth, human development and transition economies: The case of Poland. Tourism Management, 82, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104181.
- Nikodemska-Wolowik, A.M., Zientara, P., & Zamojska, A. (2021). A family-enterprise collective certification trademark: consumer insight. Journal of Family Business Management, 11(2), 185-199. https://doi.org/10.1108/JFBM-10-2019-0067.
- Shneor, R., Mrzygłód, U., Adamska-Mieruszewska, J., & Fornalska-Skurczyńska, A., (2021), The role of social trust in reward crowdfunding campaigns’ design and success. Electronic Markets, 1-16.
- Nikodemska-Wołowik, A. M., Wach, D., Andruszkiewicz, K., & Otukoya, A. (2021). Conscious shopping of middle-class consumers during the pandemic: Exploratory study in Mexico, Nigeria, Poland, and Sri Lanka. International Journal of Management and Economics, 57(3), 209–219. http://doi.org/10.2478/ijme-2021-0019
- Nikodemska-Wołowik, A. M., Zientara, P., & Zamojska, A. (2021). A family-enterprise collective certification trademark: consumer insight. Journal of Family Business Management, 11(2), 185–199. http://doi.org/10.1108/JFBM-10-2019-0067.
- Adamska-Mieruszewska, J., Mrzygłód, U., Suchanek, M., & Fornalska-Skurczyńska, A. (2021). Keep it simple. The impact of language on crowdfunding success. Economics & Sociology, 14(1), 130-144.
- K.Żołądkiewicz, R.Orłowska (2020), Imperfection of the World Trade Organization as a Hazard for International Business, Engineering Economics, 31(3), https://doi.org/10.5755/j01.ee.31.3.24346.
- Nikodemska-Wolowik, A., Bednarz, J., Wach, D., Kubik, M., & Little, J. (2020). Building aware and unaware consumers’ trust towards family business: Evidence from Poland. Entrepreneurial Business and Economics Review, 8(3), 135-154. https://doi.org/10.15678/EBER.2020.080308.
- Adamska-Mieruszewska, J., & Mrzygłód U. (2020). Foreign listing pricing effects. The case of emerging economies. Bank i Kredyt 4, 367-381.
- Zientara, P., Bohdanowicz-Godfrey, P., Whitely, C., & Maciejewski, G. (2020). A case study of LightStay (2010-2017) - Hilton’s corporate responsibility management system. Energies, 13(9), 2303; https://doi.org/10.3390/en13092303.
- Zientara, P., Zamojska, A., & Cirella, G. T. (2020). Participatory urban governance: Multilevel study. PlosOne, 15(2): e0229095. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229095.
- Nowak S., Mrzygłód U., Mosionek-Schweda M. [i in.] (2020), What do we know about dividend smoothing in this millennium? Evidence from Asian Markets, Emerging Markets Finance and Trade, nr online first, ss. 1-1.
- Bohdanowicz-Godfrey P., Zientara P., Bąk M. (2019), Towards an accessible hotel: a case study of Scandic, Current Issues in Tourism, vol. 22, nr 10, ss. 1133-1137.
- Nikodemska-Wołowik A.M., Marjański A., Brack A. (2019), Company values - a case study of the family enterprise August Storck KG, Journal of Intercultural Management, vol. 11, nr 1, 2019, ss. 5-22.
- Nikodemska-Wołowik A.M., Bednarz J. (2019), Family enterprises in the context of consumer ethnocentrism and relationship-building, Problemy Zarządzania, vol. 17, nr 1 (81), ss. 77-92.
- Nikodemska-Wołowik A.M., Bednarz J., Foreman J.R. (2019), Trends in young consumers' behaviour - implications for family enterprises, Economics & Sociology, 12 (3), 11-24.
- Zientara P., Zamojska A., Maciejewski G., Nikodemska-Wołowik A.M. (2019), Environmentalism and Polish coal mining: a multilevel study, Sustainability 11(11), 1-15.
Najważniejsze monografie autorstwa oraz współautorstwa pracowników Katedry
- Zientara, P., Adamska, J., & Bąk, M., Social Sustainability and the Employee: Labor, Employment Relations, and the Hospitality Industry. Taylor & Francis, 2025.
- Nikodemska-Wołowik, A. M.; współautorki: Brack, A., & Wach, D., How to bite it?: Germans, Poles, chocolate, and beyond. Logos Verlag Berlin, 2024.
- Orłowska R., Żołądkiewicz K., The New Face of the World Trade Organization, Gdańsk University Press, 2020.
- Zientara P., Bąk M., Zamojska A., Tourism and hospitality in Poland. An empirical study of selected issuses, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2020 ISBN: 978-83-8206-159-8
- Mrzygłód U., Nowak S., Mosionek-Schweda M., Kwiatkowski J., Wygładzanie dywidend na wschodzących rynkach akcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2020, ISBN 978-83-7865-941-9
- Zientara P., International economic relations: selected theoretical issues and policy implications, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2019, ISBN 978-83-7865-850-4.
- Adamska-Mieruszewska J., Ryzyko długowieczności. Znaczenie dla stabilności systemów emerytalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2019, ISBN 978-83-7865-943-3.
- Jażdżewska-Gutta M., Znaczenie bezpieczeństwa dla funkcjonowania międzynarodowych łańcuchów dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2019, ISBN 978-83-7865-936-5.
- Nikodemska-Wołowik A.M. (red.), Poles opinion on family business. The end of a business shark stereotype, FFR, Poznań, 2015.
Udział w konferencjach i wydarzeniach naukowych
-
2023 - Instituto Politecnico de Viana do Castelo, Portugalia - uczestnictwo w International Week w ramach ERASMUS+: dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG
-
2023 - University of Malta, Msida, Malta w ramach ERASMUS+: dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG
- Yarmouk University 3rd International Week (20-22 marca 2023): 3rd International Week w Irbid w Jordanii w ramach programu Erasmus +; dr hab. Krystyna Żołądkiewicz, prof. UG, dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr Renata Orłowska i dr Urszula Mrzygłód, dr Katarzyna Osiecka-Brzeska
- Forum Green Region (2 marca 2023): Zielona transformacja sektora energetycznego i transportu w Polsce. Wyzwania dla jednostek samorządu terytorialnego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu; dr Katarzyna Osiecka-Brzeska.
- International Risk Management Conference 2022 (IRMC), Bari, dr Dorota Skała (US), dr Urszula Mrzygłód (UG), mgr Joanna Rachuba (US), mgr Katarzyna Kwiatkowska (US) (artykuł: Give change a chance – bank profitability and board changes)
- International Conference for Crowdfunding Research w Oslo (grudzień 2022) - konferencja organizowana przez UiA School of Business and Law, The Research Council of Norway oraz NCF: dr Joanna Adamska-Mieruszewska i dr Urszula Mrzygłód (artykuł: Intention to support green crowdfunding project. Application of the theory of planned behaviour and the value-belief-norm theory).
- Yarmouk University 2nd International Week (9-14 maja 2022): 2nd International Week w Irbid w Jordanii w ramach programu Erasmus +; dr hab. Krystyna Żołądkiewicz, prof. UG, dr hab. Anna M. Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr Renata Orłowska i dr Magdalena Jażdżewska-Gutta
- Warsaw International Economic Meeting 2022 (WIEM), Warszawa, dr Dorota Skała (US), dr Urszula Mrzygłód (UG), mgr Joanna Rachuba (US), mgr Katarzyna Kwiatkowska (US) (artykuł: Give change a chance – bank profitability and board changes)
- 37th Europe-Asia Management Studies Association Conference "Europe-Asia Trade & Investments: Does distance matter?" (EAMSA 2021), październik 2021; dr Renata Orłowska (UG), dr hab. Krystyna Żołądkiewicz, prof. UG, dr Agnieszka Dorożyńska (Uniwersytet Łodzki (artykuł: Multiregionalism: failure or success of the World Trade Organization)
- 6th AIB - CEE Chapter Annual Conference, “International Business in the Dynamic Environment: Changes in Digitalization, Innovation and Entrepreneurship” 2019, Kaunas; dr Renata Orłowska (UG), dr hab. Krystyna Żołądkiewicz, prof. UG (artykuł: Imperfection of the WTO as a hazard for international business)
- 23rd McGill International Entrepreneurship Conference 2019, SDU, Odensee; dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr hab. Anna Zamojska, prof. UG; dr hab. Piotr Zientara, prof. UG (artykuł: A family-business collective certification trademark as viewed by consumers: Evidence from Poland).
- International Family Enterprise Research Academy "Feeding the fire of entrepreneurship: theory and practice for the enterprising family" 2019, Bergamo; dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, dr hab. Piotr Zientara, prof. UG (artykuł: Consumers' perception of family enterprises' sign)
Członkostwo w komitetach redakcyjnych czasopism
- Journal of Sustainable Tourism, wydawane przez Taylor & Francis (IF: 9.47): dr hab. Piotr Zientara, prof. UG, członek komitetu redakcyjnego
- Marketing i Rynek, wydawane przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne: dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, członek komitetu redakcyjnego
- THE COFFEE & TEA MARKETING JOURNAL, wydawane przez Coffee & Tea Market Research Institute, London. dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG, członkini Rady Naukowej międzynarodowego czasopisma
- Journal of Alternative Finance, wydawane przez SAGE, dr Urszula Mrzygłód, członek komiteu redakcyjnego
- Journal of Alternative Finance, wydawane przez SAGE, dr Joanna Adamska, członek komiteu redakcyjnego
Nagrody naukowe
- dr hab. Piotr Zientara, prof. UG: indywidualna nagroda naukowa im. Prof. Karola Taylora dla nauczycieli akademickich (2022)
Inne
od III 2023: dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG - Zastępczyni Przewodniczącej ogólnouczelnianej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych na UG
II 2024: dr hab. Anna Maria Nikodemska-Wołowik, prof. UG: współorganizatorka seminarium Zespołu ds. Przedsiębiorczości Rodzinnej działającego przy Prezydencie Miasta Gdyni oraz członków sieci naukowej FaBeRNET zrzeszającej badaczy przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, funkcjonującej przy Fundacji Polskiej Akademii Nauk w Lublinie w Gdyńskim Inkubatorze Przedsiębiorczości – prezentacja: „Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw rodzinnych. Rekomendowane kierunki i sposoby oddziaływania”.