Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

W ramach tegorocznego Forum Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego (EUSBSR Annual Forum) w dniu 30 października 2025 r. odbyła się anglojęzyczna debata oksfordzka pod hasłem „Future and Learning: Academia vs. Micro-Skills in a Shifting World”. 

 

Dyskusja dotyczyła wyzwań stojących przed współczesnym systemem edukacji w kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy oraz rosnącego znaczenia mikropoświadczeń i krótkich form kształcenia online.

W debacie udział wzięła dr Magdalena Markiewicz, prodziekan ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, która reprezentowała środowisko akademickie w rozmowie o przyszłości nauczania i kształtowania kompetencji w zmieniającym się świecie. 

 

Debata była częścią programu realizowanego we współpracy z Uczelniami Fahrenheita i Samorządem Województwa Pomorskiego, który wspiera rozwój młodych talentów w regionie. Uczestnicy debaty przygotowali wiele argumentów związanych z diagnozą stanu obecnego i przyszłości edukacji akademickiej. 

W debacie w stylu oksfordzkim moderowanej przez dr Iwonę Świątczak-Wasilewską z Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego uczestniczyli: 
dr Magdalena Markiewicz (Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego), Miłosz Płoszyński (student Politechniki Gdańskiej), Filip Walczak (uczeń z Zespołu Szkół Łączności im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku) oraz dr Sebastian Wilczewski (Requirements and Analysis Team, Nordea), dr Weronika Ciećko (Centrum Rozwoju Kompetencji, Zintegrowanej Opieki i e-Zdrowia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego) 
i Natalia Jackiewicz (uczennica Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Pawła Adamowicza w Gdańsku).

 

Strony przygotowały rzetelne i ciekawe dane statystyczne, przykłady, argumenty i kontrargumenty. Zwrócono uwagę na wiele czynników, mających wpływ na decyzje o kształtowaniu ścieżki zawodowej i rozwoju w pełnym wyzwań współczesnym świecie:

  • rozwiązania AI i umiejętności potrzebne do korzystania z dorobku rozwoju technologicznego,
  • dostęp do usług i wiedzy,
  • adaptacyjność - zarówno przyszłych pracowników i uczelni, jak i pracodawców,
  • podejście do wykorzystywania wiedzy i umiejętności, w tym rosnące w siłę krytyczne myślenie.

Teza? Studia akademickie nie są już najskuteczniejszą ścieżką do zdobywania kompetencji czy budowania umiejętności niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego w szybko zmieniającym się świecie.

W efekcie debaty i towarzyszącej jej dyskusji uznano, że solidne przygotowanie akademickie stanowi trwały fundament kariery, natomiast mikro-szkolenia i elastyczne formy edukacji mogą stanowić bardzo cenne uzupełnienie w odpowiedzi na potrzeby nowoczesnego rynku pracy.

 

Członkiniami jury były: prof. Adriana Zaleska-Medynska, dyrektorka Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita, Monika Zdroik, zastępczyni dyrektora ds. współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Agnieszka Malinowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 88 im. D.G. Fahrenheita, a wsparciem w zakresie przygotowań służył Miłosz Wojtyna z Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

 

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

Debata oksfordzka o przyszłości edukacji w ramach EUSBSR Annual Forum

 

View changelog

Submitted on czw., 11/06/2025 - 14:43 by Waldemar Kuczewski Changed on czw., 11/06/2025 - 15:05 by Waldemar Kuczewski