Nowy projekt badawczo-naukowy CRISTAL
Dr hab. Ernest Czermański, prof. UG będzie kierownikiem realizowanego w konsorcjum projektu dot. żeglugi śródlądowej - program Horyzont Europa
Synchronizacja różnych gałęzi transportu, zwiększenie udziału przewozów towarowych w Europie żeglugą śródlądową o 20 proc., przy jednoczesnym zapewnieniu 80 proc. niezawodności tej żeglugi – to główne cele projektu badawczo-naukowego CRISTAL, realizowanego w konsorcjum m.in. przez Wydział Ekonomiczny UG. Wartość finansowania projektu, przyznanego przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont Europa, to blisko 7,7 mln EUR.
„Climate resilient and environmentally sustainable transport infrastructure, with a focus on inland waterways’ (CRISTAL)”, to trzyletni projekt, którego liderem jest Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania z Poznania.
Partnerami, poza Uniwersytetem Gdańskim, są m.in. Fraunhofer, University of Newcastle upon Tyne, University of Antwerp, ALICE, VNF, KTI, Euromobilita, Infrastrutture Venete i in. Łącznie przy projekcie współpracować będzie 16 podmiotów z dziewięciu krajów.
W skład zespołu z Uniwersytetu Gdańskiego zaangażowanego w realizację projektu wchodzą: dr hab. Ernest Czermański, prof. UG (kierownik projektu), dr hab. inż. Aneta Oniszczuk-Jastrząbek, prof. UG, dr hab. Ryszard Rolbiecki, prof. UG, dr Małgorzata Bielenia i dr Adam Borodo.
Rolą Uniwersytetu Gdańskiego w projekcie jest opracowanie przy współpracy z gdyńskim operatorem intermodalnym VAN Cargo modeli biznesowych pozwalających osiągnąć udział żeglugi śródlądowej na poziomie 20 proc. na określonych relacjach handlowych, krajowych i międzynarodowych w zmiennych warunkach nawigacyjnych, na głównych szlakach wodnych Polski – Wisły i Odry, a następnie przetestowanie ich wykonalności w warunkach rzeczywistych. Zespół UG będzie też współtworzył metodologię badań pilotażowych dla całego projektu, w tym pilotaży realizowanych na rzece Po (Włochy) oraz Sekwanie i Mozeli (Francja).
UG zorganizuje i będzie nadzorować cztery rejsy towarowe: trzy w relacjach krajowych oraz jeden w relacji Polska – Belgia (Antwerpia). Przy tej okazji, w ścisłej współpracy z L-IliM z Poznania, stworzone zostaną podstawy infrastruktury Internetu Rzeczy na Wiśle dla celów informacyjnych o stanie wody pod kątem nawigacyjnym (wypracowanie prototypu interaktywnej, samowystarczalnej energetycznie boi).
Drugim obszarem badań realizowanych przez UG będzie społeczna świadomość i poziom akceptacji użeglownienia dróg wodnych śródlądowych. To zagadnienie wydaje się być równie ważne dla rozwoju funkcji transportowych polskich rzek, zwłaszcza tych ujętych w Konwencji AGN, o znaczeniu międzynarodowym.
Na podstawie wyników badań wypracowane będą rekomendacje dla polityki UE w zakresie komunikacji i promocji żeglugi śródlądowej jako ważnej alternatywy dla transportu drogowego, przyczyniającej się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju, a tym samym mieszczące się w Nowym Zielonym Ładzie.
Wartością dodaną projektu będzie najnowsza wiedza dla studentów specjalności transportowych prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym w zakresie synchronizacji i optymalizacji przewozów przy udziale żeglugi śródlądowej.
Biznesowym partnerem wspomagającym UG w projekcie będzie Deepwater Container Terminal Gdańsk, żywo zainteresowany rozwojem funkcji transportowej Wisły jako alternatywy zwłaszcza dla transportu drogowego.
Źródło:UG