Dr Maciej Rydel
Wieloletni kierownik Zakładu Marketingu w Instytucie Handlu Zagranicznego, inicjator powstania GFKM, dokumentalista polskich dworów
Dr Maciej Rydel
Przebieg kariery naukowej
- 1966 r. ukończył studia na Wydziale Morskim Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie (tytuł zawodowy magistra).
- 1972 r. uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych z zakresu marketingu- pionierskiego wówczas obszaru; promotorem był prof.dr.hab. Klemens Białecki z SGPiS w Warszawie.
Pełnione funkcje, członkostwo w organizacjach
Na Uniwersytecie Gdańskim:
- 1966-1972 asystent w Katedrze Handlu Zagranicznego Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, później Wydziału Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego.
- Od 1972 r. adiunkt (później starszy wykładowca) na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego.
- 1994-2008 kierownik Zakładu Marketingu w Instytucie Handlu Zagranicznego i specjalności „Marketing” na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
- W latach 1976-1980 był przedstawicielem młodych pracowników naukowych w kolegium dziekańskim, Radzie Wydziału Ekonomicznego i w Senacie UG.
- Przez wiele lat był opiekunem studenckiego Koła Naukowego Handlu Zagranicznego.
Poza Uniwersytetem Gdańskim:
- Do 1980 r. był przewodniczącym Związku Nauczycielstwa Polskiego na Wydziale Ekonomicznym UG.
- Od roku 1980 przewodniczący Komisji Wydziałowej NSZZ „Solidarność”.
- Członek Komisji Uczelnianej NSZZ „Solidarność” Uniwersytetu Gdańskiego.
- 1980-1985 przewodniczący komisji ds. autonomii uczelni.
- Członek Ogólnopolskiego Porozumienia Pracowników Nauki NSZZ „Solidarność” w latach 1985 – 1990.
- W latach 1995-2012 dr Rydel był członkiem zwyczajnym American Marketing Association w Chicago (jako jeden z 5 Polaków) i Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej „Forum” w Warszawie.
- Od 1995 do 2010 roku działał w European Foundation for Management Development w Brukseli, w tym w europejskiej komisji akredytacyjnej programów menedżerskich (EFMD - EPAS).
- Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego.
- Wiceprezes Gdańskiego Oddziału PTZ.
- Wiceprezes Gdańskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
Nagrody
- 1976-1990 wiele nagród Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
- Srebrny Krzyż Zasługi - 1980 r.
- Złoty Krzyż Zasługi - 1988 r.
- Medal Uniwersytetu Gdańskiego „Gaudium in litteris est” (Radość w nauce) – 1996 r.
- W 2000 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej.
- W 2005 r. otrzymał Medal Wojewody Pomorskiego „Sint sua praemia laudi” za zasługi dla Pomorza.
- W 2005 r. Medal Prezydenta Miasta Gdańska za zasługi dla Gdańska.
- Medal XX - lecia Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego - 2010 r.
- W 2014 r. otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski („Polonia Restituta”) – za działalność społeczną na rzecz dziedzictwa narodowego (ratowania dworów polskich)
Doświadczenia naukowe i dydaktyczne zdobyte za granicą:
- 1974-1975 studia specjalistyczne z marketingu międzynarodowego i edukacji marketingowej w University of Lancaster (W. Brytania), jako stypendysta British Council.
- W karierze odbył szereg staży zagranicznych: Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Szwecji, USA, Australii.
- Wykładał gościnnie w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i na Litwie.
Udział w kształceniu kadry naukowej
- Na początku pracy prowadził ćwiczenia z organizacji i techniki handlu zagranicznego.
- W 1968 r. rozpoczął konwersatorium „Marketing w handlu zagranicznym” (drugie w Polsce zajęcia z tego tematu po SGPiS w Warszawie).
- Od 1972 r. prowadził seminarium magisterskie. Wypromował ok. 500 absolwentów studiów dziennych na specjalności „Marketing”.
- Przez 44 lata pracy na WSE i UG wykładał przedmioty: zarządzanie marketingowe, strategie marketingowe, marketing międzynarodowy, komunikacja marketingowa, international marketing (w jęz. angielskim), marketing w praktyce (do wyboru), marketing w kulturze (do wyboru), savoir-vivre w biznesie (do wyboru).
- Najważniejsze osiągnięcia naukowe i pozanaukowe
- Opracowanie programu studiów z zakresu marketingu na prowadzonej przez siebie specjalności „Marketing” na Wydziale Ekonomicznym UG w latach 1994 – 2010.
- W 2001 r. pomysłodawca i inicjator ogólnopolskich konferencji: „Młodzi o marketingu”, które odbywały się co dwa lata na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
- Autor szeregu publikacji z zakresu marketingu.
Marketing w handlu zagranicznym. Zagadnienia wybrane. Gdańsk 1976
Materiały do ćwiczeń z marketingu w handlu zagranicznym. Redakcja. Gdańsk 1979
Podstawy marketingu w handlu zagranicznym. Studium podyplomowe Inst. H. Z. Sopot 1984
Elementy działań marketingowych. Gdańsk 1985
Principles of Marketing. Gdańsk 1987
Węzłowe problemy marketingu. Praca zbior. pod red. M. Rydla. Gdańsk 1990 i 1991
Podręczny słownik promocji. GFKM. Gdańsk 1995
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa. Studia przypadków. Warszawa - Łódź 1996 (współautorstwo).
Podręczny leksykon promocji . GFKM, Gdańsk 1998
Rynek usług marketingowych w Trójmieście. Gdańsk 1999
Komunikacja marketingowa, ODDK, Gdańsk 2001- współautor i redaktor całości.
Marketing - studia przypadków. Gdańsk 2002 - współautor
Podstawy marketingu. Polski Uniwersytet Wirtualny. Łódź-Lublin. 2005. Pierwszy w Polsce wirtualny podręcznik
marketingu (współautor: Tomasz Harackiewicz) - Autor ponad 60 artykułów i referatów konferencyjnych.
W roku 1989, zaraz po zmianie ustroju w Polsce, M. Rydel został doradcą British Council d/s szkolenia menedżerów w Polsce. W efekcie powołania tzw. „Know-how Fund” przez premier W. Brytanii Margaret Thatcher, powstała w 1990 r. Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, której M. Rydel był inicjatorem, założycielem i wieloletnim dyrektorem programowym. Wykładowca zarządzania marketingowego m.in. na studiach MBA. Doradca British Council ds. szkolenia menedżerów w Polsce w latach 1989-2000.Dzięki pracy w GFKM miał możliwość wdrażania zasad marketingu w praktyce gospodarczej. Przez wiele lat był doradcą ds. marketingu firm polskich i zagranicznych. Autor 40 projektów strategii marketingowych wykonywanych dla polskich i zagranicznych firm, co przekładało się bezpośrednio na treści wykładane studentom. Praktyczna przydatność jego wiedzy spowodowała, że wielokrotnie wybierany był przez studentów najlepszym wykładowcą na specjalności „Marketing”.
Znamienna była wypowiedź w 1999 r. profesora M. J. Thomas’a, wtedy dyrektora Instytutu Marketingu w Strathclyde University w W. Brytanii: „Chciałbym by choć połowa profesorów marketingu w W. Brytanii miała takie wdrożenia teorii do praktyki marketingowej jak dr Rydel”.
Dzięki pracy w GFKM współpracował z zagranicznymi ośrodkami marketingowymi: American Marketing Association (USA) – 1995-2012 , Strathclyde University - Department of Marketing - Glasgow (W.Brytania) 1990 -2004; Rotterdam School of Management Erasmus University (Holandia) – 1999 – 2012. W końcu lat 1990-tych był egzaminatorem zewnetrznym na studiach menedżerskich Univesity of Central Lancashire w Preston (W. Brytania).
Obszar pasji i zainteresowań
- Historia sztuki, malarstwo, genealogia, heraldyka.
- Dokumentalista polskich dworów i historii ziemiaństwa.
- Właściciel największego w Polsce prywatnego zbioru ikonografii polskich dworów (m.in. 30 tys. fotografii).
- Autor książek: „Jam dwór polski” -1993 i 97 „Oblicza polskiego dworu” - 2003, (współautor St. Markowski), „Dwór-polska tożsamość”- 2012 „Wiejskie dwory i pałace rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ziemiańskie” - 2015, „Bibliografia ziemiańska” - 2018.
- Autor ponad 60 artykułów publikowanych w miesięczniku "Spotkania z Zabytkami", dzienniku „Rzeczpospolita”, kwartalniku „Wiadomości ziemiańskie” i innych.
- Autor ponad 130 odczytów na temat ziemiaństwa polskiego i historii polskich dworów.
- Autor 28 wystaw fotograficznych w Polsce i za granicą (m.in. na Uniwersytecie Gdańskim, w Brukseli (Belgia), w Jaszunach na Litwie oraz w Londynie (W. Brytania).
- Od 2011 roku wykładowca na Uniwersytecie Trzeciego Wieku Uniwersytetu Gdańskiego.
- Malarz-dokumentalista. Jego akwarele są w zbiorach kolekcjonerów w Polsce i za granicą.
- Kronikarz rodu Rydlów. Organizator zjazdu rodu Rydlów w 2000 roku w Krakowie / Bronowicach, z okazji 100-lecia najsłynniejszego polskiego wesela. Autor kilkunastu artykułów na ten temat.
Motto
Bądź przyzwoitym.