XV edycja konkursu przedsiębiorczości na WE
Konkurs case study „Najlepsze zajęcia przedsiębiorczości” ze Studenckim Forum Business Centre Club Trójmiasto na Wydziale Ekonomicznym - wyniki półfinału
Wojewódzki etap Konkursu „Najlepsze Zajęcia z Przedsiębiorczości” na Wydziale Ekonomicznym
20 marca 2020 r. na Wydziale Ekonomicznym UG w Sali C-301 planowo miał się odbyć Wojewódzki Finał Konkursu „Najlepsze Zajęcia z Przedsiębiorczości” przeprowadzanego corocznie przez Fundację Studenckie Forum Business Centre Club Trójmiasto dla uczniów szkół ponadpodstawowych z województwa pomorskiego.
Niestety, pandemia koronawirusa zmieniła te plany. Mimo przeciwności, dzięki zaangażowaniu organizatorów, Finał Wojewódzki udało się przeprowadzić. Zarówno uczniowie, organizatorzy, jak i członkowie oceniającej ich prace Kapituły Konkursowej zaczęli odtąd pracować wyłącznie on-line.
Tematyka Konkursu związana była z prowadzeniem działalności gospodarczej, a zadanie etapowe nawiązywało do nagłej zmiany warunków rynkowych i całkowitej utraty możliwości generowania przychodów wskutek wystąpienia pandemii koronawirusa. Podobnie jak w warunkach rzeczywistych, uczestnicy Konkursu działali pod presją czasu, mając do rozwiązania poważny problem, przed którym zostało postawione ich przedsiębiorstwo. Dodatkowo musieli zaprezentować swoje rozwiązania w formie wideo, wideokonferencji lub audio, aby omówić swoje rozwiązanie.
4. kwietnia 2020 r. o godzinie 10:00 zostało upublicznione nowe case study. Zespoły od momentu publikacji miały tylko 24 godziny, aby rozwiązać zadanie konkursowe oraz przygotować 5-minutową prezentację proponowanego rozwiązania wraz z uzasadnieniem. Współpraca między członkami zespołu musiała przebiegać internetowo ze względu obostrzenia epidemiologiczne, co zostało ujęte w regulaminie konkursu.
Szczegółowa i wieloaspektowa ocena opracowań przesłanych przez 10 drużyn, które rozwiązały problemy przedstawione w case study, została przeprowadzona przez Kapitułę Konkursową w formie zdalnej. Spotkanie Kapituły Konkursowej w trybie telekonferencji odbyło się 7 kwietnia 2020 r.
Ze strony Wydziału Ekonomicznego UG członkiem Kapituły Konkursowej była dr Magdalena Markiewicz, prodziekan ds. rozwoju i współpracy z biznesem.
Obradom Kapituły towarzyszyła długa dyskusja i kompleksowe omówienie każdej propozycji, w efekcie zostały wyłonione zwycięskie drużyny. Konkurs charakteryzuje wieloaspektowe podejście do oceny, związanej z ich treściami merytorycznymi, ale również formą przedstawienia wyników. Należy podkreślić wysoki poziom prac zwycięskich drużyn, wśród których znalazły się dwie drużyny reprezentujące III Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku oraz jedna drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi im. Hieronima Derdowskiego w Kartuzach.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Wszystkim uczestnikom należą się brawa ze względu na determinację i elastyczność, szybkie diagnozowanie problemu, optymizm i próby pokonania przeciwności mimo działania w warunkach niepewności. Z pewnością będą to cechy, które pomagają działać zarówno w biznesie, jak i w życiu codziennym. Zwycięzcy zmierzą się podczas Finału Ogólnopolskiego w czerwcu 2020 r., gdzie będą reprezentować województwo pomorskie.
Wydział Ekonomiczny UG był partnerem Konkursu, a osobą zaangażowaną w koordynację projektu była Pani Julia Stasiewska, studentka III roku stacjonarnych studiów licencjackich na kierunku Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze specjalność International Business.
„Najlepsze Zajęcia z Przedsiębiorczości” to projekt o zasięgu ogólnopolskim, powstały z inicjatywy studentów aktywnie działających w Studenckim Forum Business Centre Club. Jego celem jest zaznajomienie młodzieży ze środowiskiem biznesu, a także wyposażenie w podstawową wiedzę menedżerską i umiejętności przedsiębiorcze. Konkurs ma charakter 3-etapowy, a treść zadań konkursowych oddaje problematykę prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Dzięki temu uczniowie mogą poczuć się jak właściciele firm lub menedżerowie.
Organizatorzy przed pierwszym etapem Konkursu przeprowadzili 20 prelekcji w szkołach ponadpodstawowych, gdzie omawiali różne metody wyznaczania celów.