Studia II stopnia stacjonarne - MSG: Międzynarodowy transport i handel morski




Absolwent posiada wiedzę z zakresu:

  • specyfiki techniczno-organizacyjnej, ekonomicznej i prawnej obrotu portowo-morskiego,
  • funkcjonowania rynków usług portowych i żeglugowych,
  • procedur handlu zagranicznego i zasad negocjacji handlowych,
  • funkcjonowania łańcuchów dostaw i lądowo-morskich łańcuchów transportowych (w tym z wykorzystaniem transportu intermodalnego),
  • systemów informacyjnych służących wspieraniu transportu i handlu morskiego,
  • prawa morskiego.

Absolwent nabywa umiejętności:

  • tworzenia produktów usługowych na szeroko pojętych rynkach TSL, których elementami są rynki usług portowych i żeglugowych,
  • postępowania zgodnie z procedurami handlu zagranicznego,
  • prowadzenia negocjacji handlowych, doboru i przygotowywania dokumentów wykorzystywanych w handlu morskim,
  • wykorzystywania systemów informacyjnych służących wspieraniu transportu i handlu morskiego,
  • wykorzystywania dokumentów elektronicznych,
  • badania konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących na rynkach usług portowych i żeglugowych,
  • ustalania kosztów usług i zawierania transakcji w handlu morskim.

Uzyskane efekty uczenia się umożliwiają absolwentowi:

  • pracę w przedsiębiorstwach branży morskiej lub w innych przedsiębiorstwach prowadzących handel międzynarodowy, zwłaszcza drogą morską.

Przedmioty specjalnościowe:

  • Transakcje w handlu morskim
  • Ekonomika transportu morskiego i polityka żeglugowa
  • Gospodarka i polityka portowa
  • Informatyka w TiHM
  • Zarządzanie marketingowo-logistyczne
  • Transport multimodalny
  • Prawo morskie

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

  1. Wybrane aspekty (ekonomiczne i prawne) ochrony środowiska morskiego.
  2. Europejskie korytarze transportowe ze szczególnym uwzględnieniem autostrad morskich.
  3. Pozycja i zdolność konkurencyjna morskiego portu X na bałtyckim rynku usług portowych.
  4. Piractwo i terroryzm morski jako zagrożenia dla transportu morskiego.
  5. Efektywność ekonomiczna intermodalnych łańcuchów transportowych na przykładzie przedsiębiorstwa X.
  6. Infrastruktura dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.
  7. Wzrost cen ropy naftowej i jego skutki w transporcie morskim.
  8. Specyfika procesów transportu ładunków ponadgabarytowych w żegludze morskiej.
  9. Koncepcja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską.
  10. Obsługa ładunków skonteneryzowanych w portach morskich Morza Bałtyckiego.

Opiekun specjalności:

dr hab. Hanna Klimek, profesor Uniwersytetu Gdańskiego

Katedra Transportu i Handlu Morskiego
Zakład Gospodarki Morskiej
e-mail:hanna.klimek@ug.edu.pl