V Konferencja - InfoGlobMar'13

W dniu 14 czerwca 2013 roku w Sopocie na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się V Ogólnopolska Konferencja Naukowa „InfoGlob 2013”. Tegoroczna edycja konferencji była organizowana przez Instytut Transportu i Handlu Morskiego we współpracy z Katedrami Logistyki Morskiej, Systemów Informacyjnych, Ekonomii i Zarządzania Akademii Morskiej w Gdyni. Zakres tematyczny konferencji obejmował wszystkie główne dziedziny badań naukowych prowadzonych w Instytucie Transportu i Handlu Morskiego oraz Katedrach współorganizujących konferencję. Patronat honorowy nad konferencją objął Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Pan Sławomir Nowak, J. M. Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. zw. dr hab. Bernard Lammek oraz J. M. Rektor Akademii Morskiej w Gdyni, prof. zw. dr hab. Piotr Jędrzejowicz. Patronat medialny konferencji objął dwutygodnik „Namiary na Morze i Handel” oraz portal gospodarkamorska.pl. Przewodniczącym Rady Naukowej konferencji był prof. zw. dr hab. Janusz Żurek.

 

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele wielu polskich ośrodków akademickich i naukowych (Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Warszawskiej, Akademii Morskiej w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej, Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Sieradzu, Powiślańskiej Szkoły Wyższej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego), a także przedstawiciele praktyki gospodarczej (Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, ALLCOM Sp. z o.o.).

 

Efektem obrad są trzy monografie, zawierające przedstawione i nadesłane na konferencję referaty:

  • Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. Dylematy i kierunki rozwoju, red. A. Oniszczuk-Jastrząbek, T. Gutowski, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2013, ss. 434, ISBN 978-83-7939-001-4, 
  • Współczesne problemy rozwoju lądowo-morskich systemów transportowych, red. J. Dąbrowski, T. Nowosielski, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2013, ss. 354, ISBN 978-83-7939-002-1, 
  • Systemy informatyczne w gospodarce, red. K. Kreft, D. Wach, J. Winiarski, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2013, ss. 168, ISBN 978-83-7939-000-7.

 

Opublikowano łącznie 60 referatów 20 różnych ośrodków akademickich. Wzorem lat ubiegłych, konferencja była podzielona na część plenarną i sesje tematyczne. 


Część plenarną poświecono zagadnieniom konkurencyjności międzynarodowej, z uwzględnieniem strategii biznesu na rynku globalnym, tworzeniu i wykorzystywaniu wiedzy w korporacjach międzynarodowych, modelom integracji gospodarczej, a także zarządzaniu kryzysem fiskalnym w Eurolandzie oraz metodom sztucznej inteligencji wykorzystywanym do wspomagania bankowych systemów informatycznych. Swoje interesujące referaty wygłosili: prof. dr hab. Anna Zorska, prof. dr hab. Edward Cyrson, prof. dr hab. Eugeniusz M. Pluciński, prof. SGH, dr hab. Elżbieta Czarny, prof. dr hab. Jerzy Menkes, prof. PG, dr hab. Jerzy Balicki. Druga część obrad odbywała się w trzech zespołach problemowych: Zespół 1 – Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym, Zespół 2 – Wyzwania i problemy transportu morskiego, Zespół 3 – Systemy informatyczne w gospodarce.

 

W ramach tegorocznej konferencji odbył się również workshop poświęcony poprawie komunikacji i współpracy między uczestnikami procesów morskich w Regionie Morza Bałtyckiego w ramach projektu StarDust/MarChain. Partnerami projektu są: Klaipeda Science and Technology Park – lider, Business Development and Technology Transfer Corporation of Schleswig-Holstein – WTSH, Marine Systems Institute at Tallinn University of Technology, Latvia Logistic Association, Turku University, Swedish Maritime Forum, Akademia Morska w Gdyni. Konferencję zakończono uroczystą kolacją, podczas której wystąpił zespół ludowy „Kosakowianie” prowadzony przez Tadeusza Korthalsa.

 

dr Aneta Oniszczuk-Jastrząbek

 


 

Przedsiębiorstwo w otoczeniu globalnym. Dylematy i kierunki rozwoju

 

Zmiany, dokonujące się w strukturze współczesnego biznesu wymuszają na przedsiębiorstwach podejmowanie różnorodnych działań adaptacyjnych. Niezwykle ważną rolę w tym procesie odgrywa działalność innowacyjna, wprowadzanie nowych technologii, w tym informacyjnych i komunikacyjnych, które wpływają m.in. na sposoby wytwarzania i dostarczania produktów. W kontekście, dynamiki zachodzących w gospodarce światowej zmian i postępu technicznego, istotne jest również zwrócenie uwagi na fakt, że wiedza odgrywa istotną rolę w dziedzinie innowacji, stając się specyficznym zasobem na poziomie przedsiębiorstwa. Stąd też traktuje się ją, wraz z innymi ważnymi elementami, jako czynnik współdecydujący o rozwoju podmiotu gospodarczego.

 

Ważną rolę we współczesnej gospodarce przypisuje się funkcjonowaniu, zarówno małych, jak i dużych podmiotów gospodarczych. Do grupy tych drugich, zaliczane są powszechnie nam znane korporacje. Od ich aktywności, zaangażowania kapitałowego w różne gospodarcze przedsięwzięcia zależy los innych uczestników rynku, a przez to całej gospodarki.

 

Działalność korporacji, nie ma jedynie pozytywnych cech. Coraz częściej zwraca się uwagę na wywołane ich działaniem zanieczyszczenie środowiska, wzrost bezrobocia spowodowany zmniejszeniem liczby lokalnych czy regionalnych pracodawców, który w bezpośredni sposób przekłada się na pogorszenie poziomu życia społeczeństwa. Niwelowaniu negatywnych skutków rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, sprzyjać powinno prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu. Działalność ta stanowi odpowiedź przedsiębiorstw na wzrost świadomości społecznej, która coraz częściej zwraca uwagę, na jakość produktu oraz takie elementy, jak pochodzenie surowców, półproduktów, sposób traktowania pracowników, warunki pracy czy aspekty środowiskowe procesu wytwarzania produktu i procesu świadczenia usługi.

 

W kontekście, rozważań związanych z funkcjonowaniem gospodarki i przedsiębiorstw oddajemy do rąk Państwa tą publikację. Zagadnienia w niej ujęte są efektem rozważań, zarówno teoretycznych, jak i popartych wynikami prowadzonych badań naukowych. Publikacja podzielona została na dwie części.

 

W części pierwszej zawarte zostały problemy mikroekonomiczne, które dotyczą działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa, których celem jest osiągnięcie sukcesu na rynku krajowym oraz międzynarodowym. Autorzy, dokonują analiz takich zagadnień, jak: ograniczenia działalności innowacyjnej, w tym jej uwarunkowań, a także znalezienie zależności zachodzących pomiędzy źródłem informacji dla innowacji a rodzajem podejmowanej działalności innowacyjnej, problem oceny ryzyka w inwestycjach rzeczowych przedsiębiorstw, kierunki rozwoju marketingu i logistyki.

 

W części drugiej poruszane są ważne problemy makroekonomiczne, głównie zaś te, które dotyczą zmian dokonujących się między procesami integracji na różnych kontynentach, oceny procesu zarządzania kryzysem fiskalnym w strefie euro, tendencji w zakresie finansowania niemieckich przedsiębiorstw oraz wymiany towarowej Polski z zagranicą. Jednym z ważniejszych zagadnień tej części publikacji jest działalność korporacji transnarodowych, które w największym stopniu oddziałują na proces rozwoju światowej gospodarki, kształtując go, częstokroć w taki sposób, jaki same, autorytarnie uznają za najlepszy.

 

Aneta Oniszczuk-Jastrząbek
Tomasz Gutowski

 



Współczesne problemy rozwoju lądowo-morskich systemów transportowych

 

Funkcjonowanie transportu morskiego wiąże się z realizacją złożonych procesów przewozowych na międzynarodowych rynkach transportowych, charakteryzujących się bardzo dużą zmiennością. Niestałość otoczenia ekonomicznego wiąże się z koniecznością przewidywania i racjonalizacji działalności gospodarczej każdego zaangażowanego przedsiębiorstwa w taki sposób, aby mogło ono zachować potencjał konkurencyjny. Istotnym zagadnieniem, związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstw żeglugowych i portowych, jest utrzymanie zdolności produkcji usług konkurencyjnych rynkowo, o wysokiej jakości i dostrzegalnej, przez klientów, wartości dodanej.

 

Nowoczesne podmioty gospodarcze, realizujące szereg komplementarnych usług, powinny umiejętnie wykorzystywać posiadane zasoby ekonomiczne, gdzie decydującym czynnikiem są obecnie pracownicy, nowoczesne technologie, organizacja pracy oraz wiedza, pozwalająca wszystkie wymienione elementy powiązać w celową działalność.

 

Istniejące połączenia żeglugowe oraz liczba funkcjonujących portów morskich na świecie umożliwia utrzymanie systemu powiązań transportowych o globalnym zasięgu. Koordynacja procesów przemieszczania wszelkiego rodzaju ładunków w dowolnych kierunkach daje możliwość wykonywania złożonych usług o kompleksowym charakterze, które są w stanie zaspokoić wzrastające potrzeby klientów. W tym celu obok przewozu oferowane są usługi logistyczne, które umożliwiają wykorzystanie potencjału technicznego i ludzkiego portowych centrów logistycznych.

 

Publikacja jest zbiorem opracowań przygotowanych przez przedstawicieli środowiska akademickiego, reprezentujących różne osrodki naukowe: Uniwersytet Gdański, Akademią Morską w Gdyni, Uniwersytet Szczeciński, Uniwersytet Łódzki, Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie.

 

Zakres tematyczny prezentowanych prac obejmuje cztery zasadnicze grupy problemów, gdzie dominują zagadnienia związane z: funkcjonowaniem gospodarki morskiej i polityką morską, charakterystyką rynków żeglugowych oraz przedsiębiorstw transportu morskiego, żeglugi morskiej, funkcjonowania portów morskich oraz logistycznej obsługi procesów transportowych.

 

Pierwsza grupa publikacji traktuje o zintegrowanej europejskiej i polskiej polityce morskiej w kontekscie funkcjonowania polskiej gospodarki morskiej. Istotnym zagadnieniem jest także koncepcja rozwoju zrównoważonego transportu morskiego oraz rola proekologicznej polityki transportowej w Unii Europejskiej.

 

Kolejne rozdziały dotyczą funkcjonowania rynków i przedsiębiorstw żeglugi morskiej, z uwzględnieniem aspektów polityki żeglugowej, rynków przewozów kontenerowych, kierunków zmian w żegludze promowej.

 

Trzecia część tematyczna opisuje problemy wiążące się z: strategiami rozwoju polskich portów morskich, relacjami pomiędzy portami morskimi i ich otoczeniem gospodarczym, lądowo-morskimi centrami logistycznymi oraz ochroną środowiska morskiego w portach.

 

Ostatnia część dotyczy aspektów funkcjonowania logistyki morskiej, centrów logistycznych, metod planowania i optymalizacji transportu oraz finansowania systemów transportowych w ramach regionalnych programów operacyjnych.

 

Polecając Państwu niniejszą publikację, chcielibyśmy podziękować autorom za zaangażowanie w pracę nad tym przedsięwzięciem. Wyrażamy jednocześnie nadzieję, że publikacja spotka się z zainteresowaniem Czytelników.

 

Janusz Dąbrowski
Tomasz Nowosielski

 

 



Systemy informatyczne w gospodarce

 

Rozwijająca się gospodarka generuje stale wzrastające zapotrzebowanie na informację. Czynnikiem stymulującym rozwój gospodarczy jest umiejętność pozyskiwania, przetwarzania i gromadzenia informacji. Technologie informacyjne i komunikacyjne według ostatnich badań odpowiadają za około 40% wzrostu produkcyjności w Unii Europejskiej.

 

Rozwój gospodarczy wymusza wykorzystanie nowych technologii informatycznych w celu zapewnienia powszechnego dostępu do informacji przechowywanej w systemach elektronicznych. Wymagane jest również stworzenie bezpiecznych warunków prawno-ekonomicznych w procesie wykorzystania systemów informacyjnych. Informatyzacja społeczeństwa umożliwia usprawnienie funkcjonowania administracji państwowej i samorządowej. Idea społeczeństwa informacyjnego jest nieodłącznie związana z wykorzystaniem technologii informacyjnej.

 

Wykorzystanie możliwości, jakie stwarza nowoczesna technologia informacyjna jest również szansą na usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce. Technologie informacyjne dzięki wykorzystaniu systemów informatycznych umożliwiają szybkie przetwarzanie i zarządzanie informacją.

 

Przedsiębiorstwo, niezależnie od branży, nie może skutecznie konkurować na rynku bez systemów informatycznych. Kadra menadżerska przedsiębiorstw nieustannie poszukuje możliwości skutecznego wykorzystania systemów informatycznych w szeroko rozumianym zarządzaniu. Sprawnie działające systemy informatyczne poprawiają przepływ informacji i znacząco wpływają na zwiększenie efektywności wykorzystania dostępnych zasobów przedsiębiorstwa.

 

We współczesnych procesach biznesowych systemy informatyczne uczestniczą praktycznie w każdym obszarze aktywności gospodarczej. Systemy informatyczne umożliwiają obieg dokumentacji procesowej, umożliwiają przepływ środków finansowych a także tworzą całą sferę marketingowo-reklamową. Trudno jest wskazać procesy biznesowe, w których nie uczestniczą systemy informatyczne.

 

W kontekście, rozważań dotyczących znaczenia systemów informatycznych w funkcjonowaniu gospodarki przekazujemy Państwu tę publikację. Publikacja jest zbiorem opracowań przygotowanych przez przedstawicieli środowisk akademickich reprezentujących różne ośrodki naukowe. Zagadnienia w niej ujęte dotyczą szeroko rozumianego funkcjonowania systemów informatycznych. W publikacji przedstawiono szereg spostrzeżeń dotyczących teorii, jak i praktyki spotykanej w działalności gospodarczej.

 

Przekazując Państwu niniejszą publikację dziękujemy autorom za udział w pracach nad tym przedsięwzięciem oraz mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie.

 

Karol Kreft