Włączenie praktyków w proces kształcenia

Włączenie praktyków w proces kształcenia było elementem projektu pt. „Program Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (ProUG)” w ramach Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, współfinansowanego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, nr projektu:  POWR.03.05.00-00-Z308/17, Zadanie 3, Moduł 1.

Z form kształcenia uwzględniających włączenie w proces dydaktyczny praktyków skorzystało łącznie ok. 200 studentów Wydziału Ekonomicznego na kierunkach Ekonomia (specjalność Ekonomika transportu i logistyka), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze (specjalności Międzynarodowe strategie marketingowe oraz Biznes międzynarodowy) oraz na kierunku Telemedycyna i projekty w ochronie zdrowia. Health Care Technology.

W ramach projektu „ProUG” łącznie zrealizowanych zostało 386 godzin ze studentami przeprowadzonych przez praktyków, w formie zajęć wykładowych, warsztatowych, e-learningu i konsultacji tematycznych w formie stacjonarnej, online lub w formie hybrydowej.

Liczba ta obejmuje: 30 godz. zajęć z praktykami na specjalności Ekonomika transportu i logistyka (kierunek Ekonomia, studia stacjonarne II stopnia; specjalność przekształcona od 2022/2023 r. w specjalność Logistyka), 132 godz. na specjalności Biznes międzynarodowy (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze, studia niestacjonarne I i II stopnia), 150 godz.  na specjalności Międzynarodowe strategie marketingowe (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze, studia stacjonarne II stopnia) oraz 74 godz. na kierunku Telemedycyna i projekty w ochronie zdrowia. Health Care Technology (studia niestacjonarne II stopnia).

Włączenie praktyków w proces kształcenia nastąpiło w wielu obszarach, w tym:

  • na specjalności Ekonomika transportu i logistyka (kierunek Ekonomia, studia stacjonarne II stopnia) w roku akademickim 2019/2020 i 2020/2021 w ramach przedmiotów (opiekę nad przedmiotami i włączeniem praktyków na tej specjalności sprawowała dr Agnieszka Szmelter-Jarosz):

„Procesy logistyczne w gospodarowaniu”
„Spedycja”
„Narzędzia planowania zasobów w logistyce”
„Optymalizacja w logistyce”

  • na specjalności Międzynarodowe strategie marketingowe (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze, studia stacjonarne II stopnia) w roku akademickim 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 w ramach przedmiotów (opiekę nad przedmiotami i włączeniem praktyków na tej specjalności sprawował dr Tomasz Czuba):

„Marketing B2B”
„Strategie marketingowe”
„Badania jakościowe”
„Metody kreatywnego myślenia i prezentacje biznesowe”

  • na specjalności Biznes międzynarodowy (kierunek Międzynarodowe stosunki gospodarcze, studia niestacjonarne I i II stopnia) w roku akademickim 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 w ramach przedmiotów (opiekę nad przedmiotami i włączeniem praktyków na tej specjalności sprawował dr Tomasz Czuba):

 „Zarządzanie kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym”
„Innowacyjność w przedsiębiorstwie”
„Nowoczesne techniki sprzedaży”
„Łańcuchy dostaw w biznesie międzynarodowym”
„Zarządzanie projektami w biznesie międzynarodowym”

  • na kierunku Telemedycyna i projekty w ochronie zdrowia. Health Care Technology (studia niestacjonarne II stopnia) w roku akademickim 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 w ramach przedmiotów (opiekę nad przedmiotami i włączeniem praktyków na tej specjalności sprawował dr hab. Michał Suchanek, prof. UG):

„Systemy inżynierii biomedycznej”
„Aplikacje teleinformatyczne w ochronie zdrowia”
„Systemy telematyki medycznej”
„Zarządzanie procesowe podmiotami ochrony zdrowia”



Efektem realizacji tego zadania w ramach projektu ProUG było włączenie praktycznego doświadczenia biznesowego w ramach zajęć dydaktycznych prowadzonych na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.

Z punktu widzenia studentów ogromnie ważnym efektem tych działań było dostosowanie treści kształcenia do rzeczywistych potrzeb rynku pracy. Dzięki włączeniu osób z praktycznym doświadczeniem z przedsiębiorstw oraz instytucji otoczenia uczelni,  studenci mogą na praktycznych przykładach zrozumieć, jak teoria przekłada się na rzeczywiste działania w życiu gospodarczym, pozwala to  także na poznanie najnowszych trendów, narzędzi i praktyk w branży.

Studenci uzyskują dzięki temu niezbędne kompetencje zawodowe, informatyczne, analityczne (w tym umiejętność rozwiązywania problemów), w zakresie przedsiębiorczości, komunikacyjne oraz interpersonalne (w tym umiejętność pracy w grupie).

Opracowanie: dr Magdalena Markiewicz (koordynator wydziałowy projektu „ProUG  - Program Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego”)