Joanna Bednarz, Associate Professor

position:
duties:
Vice-Director of the Institute
phone:
058-523-1274
secretary's office phone:
1390
room:
209
WWW:
Other duties:

Erasmus+ Coordinator in the Institute of International Business

Tutor of Erasmus Student Network

Member of the Editorial Board of the UG Publishing House

Career
  • from May 2015 - Associate Professor
  • 27.11.2014 - habilitation colloquim (J. Bednarz, Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich na przykładzie wybranych branż, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013)
  • from 2004 - PhD degree (thesis: Marketing modelling of consumption goods market. Study based on the example of fat industry market in Poland)
  • 1997-1998 - Master en sciences de gestion approfondies, post-graduate studies organized by Groupe HEC de Paris and Business School of Warsaw University of Technology
  • 1997-2004 - working in FMCG enterprises
  • 1991-1997 - studies in the University of Gdansk (MSc degree, diploma on "Factoring as a method of short term financing in Polish and French practice")
Publications

Books:

  1. J. Bednarz, M. Markiewicz, From confrontation to cooperation - institutional support in building cooperation of Polish enterprises, [in:] Market or Government? ed. A.P. Balcerzak, PTE Toruń, Toruń 2015.
  2. J. Bednarz, Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego na wybranych rynkach zagranicznych (na podstawie badania ankietowego), [in]  Monitoring konkurencyjności polskich producentów żywności (5). Synteza, ed. I. Szczepaniak, Raport z Programu Wieloletniego 2011-2014, nr 115, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej IERiGŻ-PIB, Warszawa 2014.
  3. J. Bednarz, Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich na przykładzie wybranych branż, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013.
  4. J. Bednarz, Konkurencyjność międzynarodowa (chapter 10), [in:] Międzynarodowe stosunki gospodarcze, ed. E. Oziewicz, T. Michałowski, PWE, Warszawa 2013.
  5. J. Bednarz, Podmioty gospodarki światowej (chapter 2) and Konkurencyjność miedzynarodowa (chapter 5), [in:] Gobalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, ed. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz, PWE, Warszawa 2012.
  6. J. Bednarz, Gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe (chapter 12), [in:] Rozliczenia międzynarodowe, ed. D. Marciniak-Neider, PWE, Warszawa 2011.
  7. J. Bednarz, E. Gostomski, Działalność małych i średnich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2009.
  8. J. Bednarz, E. Gostomski, Pozyskiwanie kapitału na działalność gospodarczą na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2008.
  9. J. Bednarz, E. Gostomski, Finansowanie działalności gospodarczej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2006.

Other (selected in English):

  1. J. Bednarz, Impact of the Image of Poland on the International Competitiveness of Polish Enterprises, [in:] International Business and Global Economy, ed. K. Bałandynowicz-Panfil, 2014 No 33, pp. 470-481.
  2. M. Markiewicz, J. Bednarz, Application of Case Study Method. Conditionings and Benefits, [in:] Innovative Tools for Facilitated Transfer of Entrepreneurial Skills and Knowledge, red. W. Bizon, A. Poszewiecki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013, pp. 43-54.
  3. J. Bednarz, Building close relationships with customers. Polish enterprises’ practice, Journal of the Faculty of Economics University of West Bohemia in Pilzen “Business Trends" 2012, nr 3.
  4. J. Bednarz,Changes of consumption directions with particular emphasis on food consumption, “International Journals of Emerging and Transition Economies" ed. Y. Arbak, I. Sobol, Volume 5, Number 1-2, 2012, Dokuz Eylul University and University of Gdansk, pp. 17-28.
  5. J. Bednarz, Influence of national marketing on brands’ management in Polish enterprises on foreign markets, [in:] International Journals of Emerging and Transition Economies, ed. Y. Arbak, I. Sobol, Volume 2, Number 2, 2009, Dokuz Eylul University and University of Gdansk, pp. 263-270.
  6. J. Bednarz, Small and Medium-Sized Enterprises in Poland: Financial Aspects, [in:] IJETE International Journal of Emerging and Transitional Economies, Volume 1, number 1, red. Y. Arbak, I. Sobol, Dokuz Eylul University and University of Gdansk, 2008, pp. 93-106.
  7. J. Bednarz, Acquisition of capital by enterprises composing trans-national corporations, [in:] Meeting global challenges, red. K. Żołądkiewicz, T. Michałowski, Working Papers Institute of International Business number 25, University of Gdansk, Sopot 2008, pp. 347-355.
  8. J. Bednarz, Cooperation between banks and small and medium size enterprises in Poland, in: Banken in Mittelosteuropa im Spannungsfeld von Transormation und Innovation, red. H. Zschiedrich, U. Christians, Rainer Hampp Verlag, Munchen und Mering 2007, pp. 392-413.
  9. J. Bednarz, History of brands in Poland, [in:] Polish Transformation Experience, red. J. Pietrzak, Prace i Materiały IHZ UG nr 21, Fundacja Rozwoju UG, Sopot 2006, pp. 171-179.
  10. J. Bednarz, Promotion of Polish exporters on the Central and Eastern Europe market - selected aspects, [in:]The influence of the globalization process on Central and Eastern European Region, Working Papers Institute of International Business, nr 22, Fundacja Rozwoju UG, Sopot 2006, pp. 357-363.
  11. J. Bednarz, Principles of placing products on the single market. CE marking, [in:]  Legal, political and economical initiatives towards Europe of knowledge, Kaunas University of Technology Institute of Europe, Kaunas 2006, pp. 149-153.
  12. J. Bednarz, The role of national branding. Implications for Poland, “Viesasis Administravimas Public Administration", Vilnius 3-4 (11-12) 2006, pp. 75-79.
  13. J. Bednarz, Obsługa bieżąca MSP przez banki komercyjne z kapitałem niemieckim i austriackim na polskim rynku, [in:] Kleine und mittelgroβe Unternmen in Polen und Deutschland. Finanzierung Internationalisierung, Strukturwandel, red. H. H. Bass, E. Gostomski, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot-Bremen 2006, pp. 79-84.
  14. J. Bednarz, Analyse of credit unions’ development. Case study: Poland, “Komunikacie Communications" Scientific Letters of the University of Żilina, 4/2005, pp56-58.
  15. J. Bednarz, Analyse of credit unions’ development. Case study: Poland,  [in:] TRANSCOM 2005, Section 2 Economics and Management Part 1, University of Żilina 2005, pp. 17-20.
  16. J. Bednarz, Aspects of banking integration in enlarged European Union, in: Enlarged European Union in house of Europe: new internal and external problems, Technologija Kaunas 2005, pp. 118-122.
Research interests
  • Competitiveness of enterprises
  • Product management
  • Brand management
  • National branding
  • Retail banking
  • Corporate banking
Other

member of the Polish Economic Society

member f IESE Business School Alumni Association, University of Navarra