Prof. dr hab. Lucjan Hofman

Prof. dr hab. Lucjan Hofman


Imię i nazwisko: Lucjan Hofman
Tytuł naukowy: Profesor tytularny doktor habilitowany nauk ekonomicznych
Data i miejsce urodzenia: 19 stycznia 1921 r.  Nowoczerkask nad Donem (dawny ZSSR).
Doświadczenie zawodowe:

I.Przebieg pracy zawodowej - ważniejsze etapy (nieprzerwany staż pracy od roku1945)

Lata  Przedsiębiorstwo  Funkcje
1945-1948 Żegluga Śródlądowa Tczew Z-ca kierownika  dz. eksploatacyjnego
1948-1950 Żegluga Śródlądowa Gdańsk Kierownik dz. eksploatacji towarowo-pasażerskiej
1950-1954 Wyższa Szkoła Handlu Morskiego Asystent, starszy asystent, adiunkt
1954-1966 Wyższa Szkoła Handlu Morskiego, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Uniwersytet Gdański adiunkt, docent, prof. nadzwyczajny, prodziekan, prof. zwyczajny, dyrektor instytutu, kierownik katedry


II. Działalność  naukowa

Ważniejsze publikacje:

  • Ekonomiczne problemy zagospodarowania Wisły, jako głównej drogi wodnej Polski - praca habilitacyjna, Sopot, 1966.
  • Ekonomika żeglugi śródlądowej. Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1968.
  • Ekonomika transportu; praca zbiorowa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności,   Warszawa 1968 (rozdział; Żegluga śródlądowa).
  • Organizacja  i technika żeglugi śródlądowej. Skrypt WSE Sopot, 1970.
  • Ekonomiczne problemy gospodarki wodnej. Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971 (współautorstwo).
  • Zagospodarowanie Wisły. PWE, Warszawa 1983 (współautorstwo).
  • Ekonomika zasobów wodnych, skrypt UG, Gdańsk 1988 (współautorstwo).


Jako niestrudzony orędownik zagospodarowania polskich dróg wodnych i rozwoju żeglugi śródlądowej opublikował  szereg artykułów dotyczących żeglugi śródlądowej i kompleksowej gospodarki wodnej w Zeszytach Naukowych WSE, UG i fachowych czasopismach (TGM, Transport, Tygodnik Morski, Przegląd Komunikacyjny).

Badania naukowe:

Prowadzone badania naukowe wynikające z bieżących  zamówień życia gospodarczego, dotyczyły szczególnie:

  • form i metod współpracy portów morskich z portami rzecznymi,
  • fluktuacji kadr w przedsiębiorstwach żeglugowych,
  • teoretycznych podstaw wprowadzania mierników pracy portów.


Recenzje:
Liczne recenzje prac naukowych , książek, skryptów akademickich i rozpraw doktorskich.



III. Praca dydaktyczna

Prowadzenie wykładów w zakresie ekonomiki transportu, organizacji i techniki portów morskich, ekonomiki i organizacji żeglugi śródlądowej, kompleksowej gospodarki wodnej.
Prowadzenie seminariów magisterskich. Promotor ponad trzystu  prac magisterskich. Prowadzenie seminarium doktorskiego w  którym uczestniczyli młodzi pracownicy naukowi i przedstawiciele praktyki. Promotor wielu prac doktorskich.

IV. Pozostała działalność:

  1. Radny WRN w Gdańsku
  2. Przewodniczący Komisji Gospodarki Morskiej WRN w Gdańsku.
  3. Przewodniczący Sekcji Żeglugi Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.
  4. Zastępca Przewodniczącego Rady Naukowej TNOiK w Gdańsku.
  5. Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Gdańsku 1982-1993.


Kierunki zainteresowań:

  1. Ekonomika transportu.
  2. Ekonomika i organizacja portów morskich.
  3. Ekonomika i organizacja żeglugi śródlądowej.
  4. Kompleksowa  gospodarka wodna.


Prof. zw. dr hab. Lucjan Hofman młodość spędził w Grudziądzu. W 1939 r. przerwał naukę, aby ochotniczo zgłosić się na wojnę z Niemcami. Brał udział w obronie Warszawy. Po kapitulacji Warszawy dostał się do niewoli, w której przebywał do roku 1941. Po wojnie rozpoczął pracę zawodową w żegludze śródlądowej, a w 1947 roku podjął studia w Wyższej Szkole Handlu Morskiego w Sopocie. Już w 1950 roku  zaangażowany został w WSHM jako asystent. Od tego czasu nierozerwalnie złączył swe losy z tą uczelnią, która przemianowana została na Wyższą Szkołę Ekonomiczną, a w 1970 r. stała się częścią nowopowstałego Uniwersytetu Gdańskiego. Przeszedł wszelkie szczeble kariery naukowej, osiągając tytuł i stanowisko  profesora zwyczajnego.

Profesor L. Hofman był wychowawcą pokoleń ekonomistów transportu. Odznaczał się wyjątkową życzliwością i otwartością. Służył studentom. Był za to ceniony i ogromnie lubiany. Nie pozostawił po sobie pustki. Wykształcił całą grupę następców, obecnie już także profesorów. Był dumny ze swoich uczniów. Nie jest pustym frazesem stwierdzenie, że Jego dzieło żyje w osobach rzeszy wychowanków, kontynuujących badania i propagujących Jego idee.

Profesor był ekspertem z dziedziny ekonomiki transportu. Specjalizował się w zagadnieniach żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej. Był autorem szeregu dzieł z tej dziedziny. Warto wymienić pierwszy powojenny podręcznik Ekonomika żeglugi śródlądowej w zarysie (Wyd. Morskie, Gdynia 1968) oraz takie książki jak Zagospodarowanie Wisły (PWE Warszawa 1982) i Ekonomika transportu wodnego śródlądowego (WKiŁ Warszawa 19870). Ponadto Profesor  odznaczał się wyjątkową erudycją. Uczył się przez całe życie. Posiadał ogromną wiedzę historyczną. Znał i cenił literaturę piękną. Te cechy oraz ogromna ciekawość życia tworzyły postać intelektualisty, wzoru Mistrza.

Był wybitnym działaczem Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, a przez dziesięć lat pełnił funkcję prezesa towarzystwa w Gdańsku. Dzięki Niemu towarzystwo przetrwało trudny okres początku lat 80., a następnie rozwinęło szeroką działalność popularyzatorską, szkoleniową i organizacyjną. Był człowiekiem pełnym prawości i wyrozumiałości, osobą nieszablonową, barwną, a jednocześnie skromną i pełną szacunku dla ludzi.

W 2007 roku wydana została książka autorstwa uczniów i wychowanków Profesora „Transport wodny śródlądowy”. Książka została zadedykowana pamięci prof. L. Hofmana. Autorzy tą książką pragnęli nawiązać do Jego twórczości i dać świadectwo, że Jego dzieło trwa nadal.


Zmarł w 1993 r. 
Pozostanie w naszej pamięci.