Podsumowanie kadencji 2016-2020 i 2020-2024

Opublikowano 30 września 2024 roku


19 września r. odbyło się uroczyste podsumowanie kadencji 2016-2020 i 2020-2024.


Podczas spotkania Pani Dziekan WE, dr hab. Monika Bąk, prof. UG, w obrazowy sposób opowiedziała, jak zmieniał się Wydział i jego otoczenie w trakcie dwóch kadencji dziekańskich, czyli w latach 2016-2020 i 2020-2024. Pani Dziekan sięgnęła do faktów i obrazów z okresu wcześniejszego, gdy pełniła funkcję prodziekana w zespole Dziekana dr hab. Krzysztofa Dobrowolskiego, prof. UG w latach 2008-2012 i 2012-2016, wraz z ówczesnymi prodziekanami dr hab. Krystyną  Żołądkiewicz, prof. UG oraz dr hab. Wojciechem Bizonem, prof. UG, obecnie powołanym na Dziekana w kadencji 2024-2028.


Pani Dziekan WE, dr hab. Monika Bąk, prof. UG wspomniała o tym, że przez 16 lat miała możliwość uczestniczenia w tworzeniu wielu zmian. W pierwszym etapie mowa była zwłaszcza o ważnej inwestycji związanej z budową nowoczesnego budynku C. To właśnie w nim mieści się obecnie sala Rady Wydziału, aule, sale dydaktyczne oraz sala konferencyjna C301, w której odbywało się spotkanie społeczności akademickiej.


W związku z uroczystym zwieńczeniem kadencji Dziekanów 2020-2024 z inicjatywy Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej zostały nagrane filmy stanowiące krótkie podsumowanie czasu kadencji.

Zapraszamy do obejrzenia podsumowania kadencji 2020-2024 na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego:

dr hab. Monika Bąk, prof. UG - podsumowanie kadencji 2020-2024 (youtube.com)


Kadencje zespołu dziekańskiego w latach 2016-2020 i 2020-2024 (Dziekan, dr hab. Monika Bąk, prof. UG, prodziekan dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG, prodziekan dr Tomasz Gutowski, prodziekan dr Magdalena Markiewicz) to okres dynamicznych i często nieprzewidywalnych zmian oraz różnorodnych wyzwaniami, które wymagały elastyczności i szybkiej adaptacji.


Jednym z głównych wyzwań mijającej kadencji była rewolucja technologiczna, z przyspieszoną digitalizacją na czele, do której zalicza się również pojawienie się takich narzędzi jak ChatGPT. Zmieniły one sposób pracy akademickiej oraz dydaktyki, wymuszając szybkie wdrażanie narzędzi wspierających nauczanie zdalne i hybrydowe. Praca zdalna, początkowo wynikająca z potrzeby pandemii, stała się jednym z trwałych elementów funkcjonowania uniwersytetu. Niezbędne było wypracowanie nowych form komunikacji i współpracy z kadrą, studentami i otoczeniem biznesowym, z jednoczesnym zachowaniem wysokiej jakości kształcenia.

Pandemia COVID-19 stanowiła szczególnie trudny moment. Wymusiła natychmiastowe zmiany w sposobie prowadzenia zajęć dydaktycznych i pracy administracyjnej, w tym szybkie przejście na nauczanie zdalne. Dziekan i prodziekani musieli nie tylko dostosować się do nowych realiów, ale również wspierać społeczność akademicką w kwestiach zdrowotnych i psychologicznych. Zespół dziekański we współpracy ze społecznością akademicką musiał efektywnie reagować na kryzysy, szybko podejmować decyzje i komunikować je, co było niezbędne w dobie niepewności związanej z globalnym zagrożeniem zdrowotnym. To wtedy, w dobie odwoływanych studniówek w szkołach, zorganizowana była jedyna w swoim rodzaju całkowicie zdigitalizowana gala absolwentów (2020), wirtualne dni otwarte, prowadzone były zdalne egzaminy magisterskie i doktorskie, w zdalny sposób przechodziliśmy również akredytację kierunku międzynarodowe stosunki gospodarcze przez PKA.


W kontekście nauki i ewaluacji naukowej, zmiany w prawie o szkolnictwie wyższym i zasadach ewaluacji badań naukowych wymagały dostosowania strategii rozwoju wydziału. Nacisk na umiędzynarodowienie i współpracę międzyuczelnianą oraz zmiany w ocenie dorobku naukowego dawały impuls do intensywniejszego wspierania młodych naukowców w publikacjach oraz współpracy międzynarodowej. Niezbędne były zupełnie nowe kompetencje w obszarze zarządzania nauką i promowania osiągnięć naukowych, co miało na celu podniesienie prestiżu wydziału i uniwersytetu.


Jednym z kluczowych zadań było także zarządzanie zmianami wynikającymi z restrukturyzacji wydziału i uniwersytetu, a także dostosowanie programu kształcenia do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku pracy. Współpraca z otoczeniem gospodarczym oraz analiza nowych trendów w biznesie, takich jak zmiany kompetencji potrzebnych w dobie cyfryzacji i automatyzacji, pozwoliły na lepsze przygotowanie studentów do wyzwań zawodowych.


Nie bez znaczenia były również wydarzenia o charakterze geopolitycznym, jak wojna za najbliższą granicą, na Ukrainie i związane z nią migracje. Wydział musiał reagować na zwiększoną liczbę studentów, zapewniając im odpowiednie wsparcie, oraz skutecznie integrować różnorodne grupy studenckie.


Po ośmiu latach funkcjonowania w dynamicznym środowisku, możemy wspominać ten okres jako czas intensywnego rozwoju kompetencji, takich jak zarządzanie w kryzysie, umiejętność adaptacji do nagłych zmian, czas wprowadzenia pracy zdalnej i hybrydowej, a także doskonalenia procesów naukowych i dydaktycznych.


Podsumowując osiem lat intensywnej kadencji, zespół dziekański kadencji 2016-2020 i 2020-2024 chciałby wyrazić wdzięczność za wsparcie w realizacji celów i pokonywaniu wyzwań.

Dziękujemy kadrze naukowo-dydaktycznej i dydaktycznej za zaangażowanie, elastyczność i zdolność do adaptacji, zwłaszcza w trudnym okresie pandemii. To dzięki poświęceniu pracowników całego wydziału udało się szybko przejść na nauczanie zdalne i hybrydowe, utrzymując wysoki poziom kształcenia oraz nauki oraz dostosowując programy nauczania do zmieniających się potrzeb rynku.


Ogromne podziękowania należą się studentom, którzy wykazali się zrozumieniem, cierpliwością i zaangażowaniem w czasie pandemii oraz w trakcie wprowadzania zmian w programach studiów. To dzięki ich gotowości do współpracy udało się z powodzeniem wdrożyć nowe formy nauczania, a w czasie pandemii utrzymać wysoki poziom relacji, pomimo fizycznych ograniczeń.


Kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu wydziału odegrała nasza kadra administracyjna, szczególnie w obliczu zmian organizacyjnych, takich jak praca zdalna, zmiany w strukturze uczelni i wdrażanie nowych procedur. Praca „za kulisami” była nieoceniona dla płynności działania wydziału i całej instytucji, co zespół dziekański i cała społeczność ogromnie docenia.


Wspierało nas otoczenie biznesowe i społeczne. Wyrażamy wdzięczność osobom i firmom, organizacjom i instytucjom, które współpracowały z wydziałem, szczególnie w obszarze dostosowywania programów studiów do potrzeb rynku pracy. Wspólne działania umożliwiły ciągłe doskonalenie i integrację procesów na styku nauki i biznesu oraz rozwój wielu krajowych i międzynarodowych projektów.


Nowemu zespołowi dziekańskiemu życzymy sukcesów w pokonywaniu wyzwań i wspólnym budowaniu silnego naukowo i dydaktycznie uniwersytetu!


Zespół dziekański kadencji 2020-2024:
Dziekan, dr hab. Monika Bąk, prof. UG
Prodziekan ds. nauki i umiędzynarodowienia, dr hab. Przemysław Borkowski, prof. UG
Prodziekan ds. studenckich i kształcenia, dr Tomasz Gutowski
Prodziekan ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, dr Magdalena Markiewicz