Dr Maciej Rydel

Dr Maciej Rydel

Przebieg kariery naukowej

  • 1966 r. ukończył studia na Wydziale Morskim Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie (tytuł zawodowy magistra).
  • 1972 r. uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych z zakresu marketingu- pionierskiego wówczas obszaru; promotorem był prof.dr.hab. Klemens Białecki z SGPiS w Warszawie.


Pełnione funkcje, członkostwo w organizacjach


Na Uniwersytecie Gdańskim:

  • 1966-1972 asystent w Katedrze Handlu Zagranicznego Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Sopocie, później Wydziału Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Od 1972 r. adiunkt (później starszy wykładowca) na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • 1994-2008 kierownik Zakładu Marketingu w Instytucie Handlu Zagranicznego i specjalności „Marketing” na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
  • W latach 1976-1980 był przedstawicielem młodych pracowników naukowych w kolegium dziekańskim, Radzie Wydziału Ekonomicznego i w Senacie UG.
  • Przez wiele lat był opiekunem studenckiego Koła Naukowego Handlu Zagranicznego.


Poza Uniwersytetem Gdańskim:

  • Do 1980 r. był przewodniczącym Związku Nauczycielstwa Polskiego na Wydziale Ekonomicznym UG.
  • Od roku 1980 przewodniczący Komisji Wydziałowej NSZZ „Solidarność”.
  • Członek Komisji Uczelnianej NSZZ „Solidarność” Uniwersytetu Gdańskiego.
  • 1980-1985 przewodniczący komisji ds. autonomii uczelni.
  • Członek Ogólnopolskiego Porozumienia Pracowników Nauki NSZZ „Solidarność” w latach 1985 – 1990.
  • W latach 1995-2012 dr Rydel był członkiem zwyczajnym American Marketing Association w Chicago (jako jeden z 5 Polaków) i Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej „Forum” w Warszawie.
  • Od 1995 do 2010 roku działał w European Foundation for Management Development w Brukseli, w tym w europejskiej komisji akredytacyjnej programów menedżerskich (EFMD - EPAS).
  • Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego. 
  • Wiceprezes Gdańskiego Oddziału PTZ.   
  • Wiceprezes Gdańskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki.


Nagrody

  • 1976-1990 wiele nagród Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
  • Srebrny Krzyż Zasługi  - 1980 r.
  • Złoty Krzyż Zasługi   - 1988 r.
  • Medal Uniwersytetu Gdańskiego „Gaudium in litteris est” (Radość w nauce) – 1996 r.
  • W 2000 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej.
  • W 2005 r. otrzymał Medal Wojewody Pomorskiego „Sint sua praemia laudi” za zasługi dla Pomorza.
  • W 2005 r. Medal Prezydenta Miasta Gdańska za zasługi dla Gdańska.
  • Medal XX - lecia Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego - 2010 r.
  • W 2014 r. otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski („Polonia Restituta”)  – za działalność społeczną na rzecz dziedzictwa narodowego (ratowania dworów polskich)


Doświadczenia naukowe i dydaktyczne zdobyte za granicą:

  • 1974-1975 studia specjalistyczne z marketingu międzynarodowego i edukacji marketingowej w University of Lancaster (W. Brytania), jako stypendysta British Council.
  • W karierze odbył szereg staży zagranicznych: Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Szwecji, USA, Australii.
  • Wykładał gościnnie w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii i na Litwie. 


Udział w kształceniu kadry naukowej

  • Na początku pracy prowadził ćwiczenia z organizacji i techniki handlu zagranicznego.
  • W 1968 r. rozpoczął konwersatorium „Marketing w handlu zagranicznym” (drugie w Polsce zajęcia z tego tematu po SGPiS w Warszawie).
  • Od 1972 r. prowadził seminarium magisterskie. Wypromował ok. 500 absolwentów studiów dziennych na specjalności „Marketing”.
  • Przez 44 lata pracy na WSE i UG wykładał przedmioty: zarządzanie marketingowe, strategie marketingowe, marketing  międzynarodowy, komunikacja marketingowa,  international marketing (w jęz. angielskim), marketing w praktyce (do wyboru), marketing w kulturze (do wyboru), savoir-vivre w biznesie (do wyboru).
  • Najważniejsze osiągnięcia naukowe i pozanaukowe
  • Opracowanie programu studiów z zakresu marketingu na prowadzonej przez siebie specjalności „Marketing” na Wydziale Ekonomicznym UG w latach 1994 – 2010.
  • W 2001 r. pomysłodawca i inicjator ogólnopolskich konferencji: „Młodzi o marketingu”, które odbywały się co dwa lata na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Autor szeregu publikacji z zakresu marketingu.
    Marketing w handlu zagranicznym. Zagadnienia wybrane. Gdańsk 1976
    Materiały do ćwiczeń z marketingu w handlu zagranicznym. Redakcja. Gdańsk 1979
    Podstawy marketingu w handlu zagranicznym. Studium podyplomowe Inst. H. Z. Sopot 1984
    Elementy działań marketingowych. Gdańsk 1985
    Principles of Marketing. Gdańsk 1987
    Węzłowe problemy marketingu. Praca zbior. pod red. M. Rydla. Gdańsk 1990 i 1991
    Podręczny słownik promocji. GFKM. Gdańsk 1995
    Strategia rozwoju przedsiębiorstwa. Studia przypadków. Warszawa -    Łódź  1996  (współautorstwo).
    Podręczny leksykon promocji . GFKM, Gdańsk 1998
    Rynek usług marketingowych w Trójmieście. Gdańsk 1999
    Komunikacja marketingowa, ODDK, Gdańsk 2001- współautor i redaktor całości.
    Marketing - studia przypadków. Gdańsk 2002 - współautor
    Podstawy marketingu. Polski Uniwersytet Wirtualny. Łódź-Lublin. 2005. Pierwszy w Polsce wirtualny podręcznik
    marketingu (współautor: Tomasz Harackiewicz)
  • Autor ponad 60 artykułów i referatów konferencyjnych.


W roku 1989, zaraz po zmianie ustroju w Polsce, M. Rydel został doradcą British Council d/s szkolenia menedżerów w Polsce.  W efekcie powołania tzw. „Know-how Fund” przez premier W. Brytanii Margaret Thatcher, powstała w 1990 r. Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, której M. Rydel był inicjatorem, założycielem i wieloletnim dyrektorem programowym. Wykładowca zarządzania marketingowego m.in. na studiach MBA. Doradca British Council ds. szkolenia menedżerów w Polsce w latach 1989-2000.Dzięki pracy w GFKM miał możliwość  wdrażania zasad marketingu w praktyce gospodarczej. Przez wiele lat był doradcą ds. marketingu firm polskich i zagranicznych. Autor 40 projektów strategii  marketingowych wykonywanych dla polskich i zagranicznych firm, co przekładało się bezpośrednio na treści wykładane studentom. Praktyczna przydatność jego wiedzy spowodowała, że wielokrotnie wybierany był przez studentów najlepszym wykładowcą na specjalności „Marketing”.

Znamienna była wypowiedź w 1999 r. profesora M. J. Thomas’a, wtedy dyrektora Instytutu Marketingu w Strathclyde University w W. Brytanii: „Chciałbym by choć połowa profesorów marketingu w W. Brytanii miała takie wdrożenia teorii do praktyki marketingowej jak dr Rydel”.

Dzięki pracy w GFKM współpracował z zagranicznymi ośrodkami marketingowymi: American Marketing Association (USA) – 1995-2012 , Strathclyde University - Department of Marketing - Glasgow (W.Brytania) 1990 -2004; Rotterdam School of Management Erasmus University (Holandia) – 1999 – 2012.  W końcu lat 1990-tych był egzaminatorem zewnetrznym na studiach menedżerskich Univesity of Central Lancashire w Preston (W. Brytania).

Obszar pasji i zainteresowań

  • Historia sztuki, malarstwo, genealogia, heraldyka.
  • Dokumentalista polskich dworów i historii ziemiaństwa.
  • Właściciel największego w Polsce prywatnego zbioru ikonografii polskich dworów (m.in. 30  tys. fotografii).
  • Autor książek: „Jam dwór polski” -1993 i 97 „Oblicza polskiego dworu” - 2003, (współautor St. Markowski), „Dwór-polska tożsamość”- 2012 „Wiejskie dwory i pałace rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ziemiańskie” - 2015, „Bibliografia ziemiańska” - 2018.
  • Autor ponad 60 artykułów publikowanych w miesięczniku "Spotkania z Zabytkami", dzienniku „Rzeczpospolita”, kwartalniku „Wiadomości ziemiańskie” i innych.
  • Autor ponad 130 odczytów na temat ziemiaństwa polskiego i historii polskich dworów.
  • Autor 28 wystaw fotograficznych w Polsce i za granicą (m.in. na Uniwersytecie Gdańskim, w Brukseli (Belgia), w Jaszunach na Litwie oraz w Londynie (W. Brytania).
  • Od 2011 roku wykładowca na Uniwersytecie Trzeciego Wieku Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Malarz-dokumentalista. Jego akwarele są w zbiorach kolekcjonerów w Polsce  i za granicą.
  • Kronikarz rodu Rydlów. Organizator zjazdu rodu Rydlów w 2000 roku w Krakowie / Bronowicach, z okazji 100-lecia najsłynniejszego polskiego wesela. Autor kilkunastu artykułów na ten temat.

Motto

Bądź przyzwoitym.