ZOPTYMALIZOWANY KOMODALNY TRANSPORT PASAŻERSKI DLA REDUKCJI EMISJI DWUTLENKU WĘGLA
(OPTIMISED CO-MODAL PASSENGER TRANSPORT FOR REDUCING CARBON EMISSIONS)
Projekt realizowany w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej - Seventh Framework Programme THEME 7 TRANSPORT, Grant Agreement for: Collaborative project
Realizowany w ramach call: FP7-TPT-2011-RTD-1
Praca naukowa finansowana ze środków finansowych na naukę w latach 2012-2013 przyznanych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego
Activity code(s): TPT.2011.2-1.: Integration of passenger transport modes and travel information services through the analysis of social behaviour, mobility patterns and business models as basis for the decarbonization of the European transport system
Pierwszy newsletter projektu , luty 2013
Drugi newsletter projektu , sierpień 2013
Projekt COMPASS ma za zadanie zidentyfikować technologie ICT, które pomogą zintegrować i zoptymalizować system transportowy w taki sposób, aby umożliwić jak najlepsze wykorzystanie każdego rodzaju transportu, tj. zgodnie z zasadami komodalności (współmodalności). Każda z tych technologii będzie dogłębnie zbadana w odniesieniu m. in. do kosztów eksploatacji, wpływu na wybór gałęzi transportu i czasu podróży, barier w ich realizacji oraz rekomendacji w zakresie ich przezwyciężenia. Sformułowane zostaną rekomendacje rozwiązań, które mają prowadzić do poprawy zarówno planowania, jak i wykorzystania sieci infrastrukturalnej do przewozów osób, pod kątem zapewnienia komodalności, a również strategie wdrażania nowych technologii.
Główne cele projektu można sformułować jako:
Problem optymalizacji systemów transportowych w przewozach pasażerskich ma duże znaczenie w kontekście realizacji celów europejskiej polityki transportowej i zrównoważonego rozwoju transportu. Niezbędne jest zwiększenie efektywności przewozów pasażerskich oraz redukcji negatywnego wpływu na środowisko, do czego w znacznym stopniu przyczynia się zastosowanie technologii ICT.
Do celów szczegółowych zaliczono:
Wyniki projektu mają istotne znaczenie dla rozwoju polityki transportowej w nowych krajach członkowskich. Występujące bowiem dobre praktyki w państwach zachodnioeuropejskich w zakresie wdrażania technologii ICT w transporcie pasażerskim mogą znaleźć przełożenie w nowych krajach członkowskich, jedynie pod warunkiem zbadania uwarunkowań i możliwości ich wdrożenia w innych warunkach gospodarczych, co jest też jednym z obszarów projektu COMPASS.
Transport Research Institute (TRI), Edinburgh Napier University
Project Coordinator
Merchiston Campus, Edinburgh EH10 5DT, U.K
Istituto di Studi per l'Integrazione dei Sistemi (ISIS)
Via Flaminia 21, Rome 00198, Italy
Institute for Transport Studies, University of Leeds
University Road, Leeds, LS2 9JT, U.K.
Mcrit S.L.
Salvador Espriu, 83 08005 Barcelona, Spain
MKmetric Gesellschaft für Systemplanung mbH
Rueppurrer Strasse 4, 76137 Karlsruhe, Germany
TRT Trasporti e Territorio
Via Rutilia 10/8, Milano 20141, Italy
TTS Italia
Via Flaminia 388, Roma 00196, Italy
Technical University of Vienna (TU Wien)
Research Centre for Transport Planning and Traffic Engineering
Gusshausstrasse 30/02, Vienna 1040, Austria
Uniwersytet Gdanski
Chair of Comparative Research of Transport Systems
Armii Krajowej 119/121, Sopot 81824, Poland"